Liten77
12-05-2009, 09:04
Hej! Jag har fått i uppdrag att fixa balkonglåda till min gamla, sjuka pappa, och ville därför få tips på blommor. Det ska så klart vara både fint, kräva minimalt med skötsel och vattning, blomma länge... Det första jag själv tänker på är pelargoner, men det kanske finns annat?
MvH
Lena
Ingrid Zon3
12-05-2009, 09:13
Klart han ska ha fint på balkongen! Men eftersom det är krukodling det är fråga om så behövs det vattnas hur man än vänder sig. Åtminstone om sommaren blir någorlunda. Men ju större odlingskärl desto längre melllan vattningarna. Och det finns ju vattenkristaller eller vad det nu heter som man kan blanda i jorden.
Jag sådde krasse i en blomlåda i helgen. Den kommer sannolikt inte behöva någon mer skötsel än att spana efter kålfjärilar och plocka bort överblommade blommor. Och vatten.
En annan sak som är trevlig är att komponera en kryddlåda (gräslök, dill, timjan t.ex.) med någon blomma i samma låda.
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2009, 08:01
Det beror ju lite på vart du ska sätta balkonglådan det är ju skillnad på om det är sol eller skugga.
+Det finns balkonglådor med vattenreservoar, Lidls har jag och de har övervattningsskydd också, så det blir inte för blött. +Om det inte är supergassande sol brukar faktiskt såna växter som ex. vårglöd funka utmärkt i balkonglådor de trivs även utomhus (bör avhärdas kan annars lätt brännas av sol) och de är faktiskt riktigt torktåliga.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.