notsogreenfingers
Vill plantera exv. slån eller hagtorn. Är intresserad av förhållandevis välvuxna plantor, minst en meter men helst 1,5-2 m höga.

Har fått prisförslag på ca 1 000 kr per planta från ett "garden center". Är detta ett rimligt pris eller är det någon som har tips på ställen där man kan få billigare plantor?

Jag bor i Västra Götalands län.
Ingrid Zon3
Mina 5-6 slånplantor (mellan 1-2,5 m) är gratis mot uppgrävning och hämtning yes.gif
Men de finns i Sthlm så det kanske blir lite dyr transport.
notsogreenfingers
Tack för förslaget. Jag är mycket uppe i norrort pga. släkt m.m. men det kan bli lite arbetsamt att transportera dem.. Är det för att du tycker att de är lagom kul att rensa slån. som du vill bli av med dem? wink.gif
Ingrid Zon3
Ja alltså de står ju där pga att jag rensat dåligt. Vedartat ogräs liksom. blush.gif

Så här års är de vackra och visst skulle jag kunna föreställa mig en vacker låg häck av slån. Och bären är goda om man skulle hinna före fåglarna nåt år.

Men jag vet inte alls hur slån reagerar på beskärning. Jag tycker mig ana en del rotskott (eller är det fröplantor?) och man måste säkert hålla efter den ordentligt, förmodligen enklast med gräsmatta utmed häcken, annars blir det såna där jättesnår som ute i naturen och det har man inte plats för på en radhustomt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon