Vad tror ni är bästa sättet att lura in lite vilda vår/sommarblommor i trädgården? Framför allt skulle jag vilja få in lite vitsippor och skogsviol (hittade en i skogen, så fin!). Kan jag ta frö från sådana blommor, eller är det bättre att helt enkelt gräva upp och plantera om?
/Fny
Skulle inte tveka att gräva såvida växten inte är fridlyst och att det finns mer än en planta på stället vet att även med dess restriktioner är det fel man vadå mig trädgård är kemiskt ganska fläckfri så jag "betalar" tillbaka den vägen
mmm men mitt problem med skogsviolen, som jag helst vill ha in, är att det bara växter en enda i området, så vitt jag kan se... känns lite fräckt att sno den då...
Pratensis har frö av Skogsviol i sina fröblandningar, om du kontaktar dem kan du säkert få köpa bara just Skogsviolfrö.
Ingrid Zon3
12-05-2009, 10:19
Att gräva upp plantor ingår inte i allemansrätten, så kontakta markägaren först. Om det inte är din skog alltså.
aaa... bra poäng. då får det bli till att köpa frön till nästa år.
Ingrid Zon3
12-05-2009, 12:57
Ja, eller be att få plantor av någon som har. Vitsippor och luktviol är sånt som jag gärna delar med mig av, och det finns säkert på närmare håll för dig också. '
Om du ska så så kolla lämplig såtidpunkt. Många perenner sås naturligt när växten blommat över och fröna mognat. Alltså inte nödvändigtvis på våren.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.