Arnwidh
Hej!

Jag försöker odla morötter, rödbetor m.m. från frö. Problemet är att innan de kommer upp så är mina köksland täckta av en matta av ogräs - både rotogräs och små fröogräs. Nu står jag inför det svåra valet - rensa eller inte rensa. Om jag inte rensar kanske mina grödor inte kommer upp, men om jag rensar så skadar jag så lätt de späda plantorna. Rycker jag upp en tistel så ryker ju alla små morotsplantor i närheten. Hur gör man egentligen?

/Mattias
GunnellF
CITAT (Arnwidh @ 12-05-2009, 10:56) *
Hej!

Jag försöker odla morötter, rödbetor m.m. från frö. Problemet är att innan de kommer upp så är mina köksland täckta av en matta av ogräs - både rotogräs och små fröogräs. Nu står jag inför det svåra valet - rensa eller inte rensa. Om jag inte rensar kanske mina grödor inte kommer upp, men om jag rensar så skadar jag så lätt de späda plantorna. Rycker jag upp en tistel så ryker ju alla små morotsplantor i närheten. Hur gör man egentligen?

/Mattias

Du får dra upp ogräset försiktigt för hand till att börja med. Dessutom kan du gå med en handkultivator (klokratta) på sidorna där du inte riskerar att krafsa i grönsakerna och ta det gärna när det är torrt, annars rotar sig ogräset lätt igen. Helst på förmiddan så att sen solen får ta kål på ogräset du har krafsat upp. Du får utrusta dig med gott tålamod. Sen man har rensat ordentligt kan man lägga på gräsklipp om man har tillgång till det.

Om du inte rensar bort ogräset har grönsaker liten chans att klara sig.

Viktigt är naturligtvis att redan innan man sätter igång och sår, att man försöker få bort så mycket ogräs som möjligt, samt att man är noga att rensa under säsongen så att ogräset inte hinner fröså sig själv.

Dessutom kan man förså en del grönsaker och sen plantera ut när de har vuxit på sig lite, man slipper även gallring på så vis. Dock funkar det inte så bra med morötter.
Tulipanaros
Ja, rensa är nödvändigt om inte gränsakerna ska kvävas. Rotogräs bör man helst försöka bli av med innan man sår. Finns det spår av t.ex. kvickrot kvar kan man förstås försöka att försiktigt plocka under säsongen, men det är svårt att inte skada grönsakerna.

Fröogräset får man försöka rensa när det är mycket litet, helst på hjärtbladsstadiet. Då är rötterna inte så stora ännu att drar med sig grönsakssådden. I värsta fall kan man bara knipsa hjärtbladen, det brukar räcka för att ta kål på fröogräs. (Men man måste kunna skilja på ogräsets hjärtblad och såddens hjärtblad! )

Så snart sådden har tagit sig och vuxit till lite blir det enklare. Dels skuggar morötter, rödbetor, sallat eller vad man har den närmaste jorden så att det inte tar sig så många ogräs där, dels blir det enklare att luckra med kultivator mellan raderna, som GunellF beskriver ovan, när plantorna är större.

Men om du har så stora problem som du beskriver med både rot- och fröogräs skulle jag nog överväga att göra om sådden: först gräva hela landet ordentligt och se till att få bort rotogräset, sedan så på nytt och vara noga med fröogräset de första veckorna efter sådd. Ännu är vi tidigt på säsongen så du hinner få fin skörd ändå.

Lycka till!
Arnwidh
Tack för tipsen! Det verkar som jag har två alternativ, börja rensa omgående enligt GunellF eller göra om sådden från scratch. Hmm, tål att tänka på. Frökostnaden är ju inte så där jättestor så det kan man väl leva med. Dessutom sådde jag så tidigt att det har varit åtskilliga frostnätter sen dess så mina frön kanske ändå är döda.
GunnellF
CITAT (Arnwidh @ 12-05-2009, 12:06) *
Tack för tipsen! Det verkar som jag har två alternativ, börja rensa omgående enligt GunellF eller göra om sådden från scratch. Hmm, tål att tänka på. Frökostnaden är ju inte så där jättestor så det kan man väl leva med. Dessutom sådde jag så tidigt att det har varit åtskilliga frostnätter sen dess så mina frön kanske ändå är döda.

Frön tål frost så det är ingen fara med det, men jag håller med om att om det är extremt mycket ogräs är det en bra idé att göra om sådden efter att du har rensat ordentligt bland ogräset. Du kan även förså en del om du har plats för det. Det finns en variant på rödbetor som är perfekt att förså: en lång variant, inte rund alltså. Bara ett tips! tummenupp.gif
Arnwidh
Då gör jag så här: jag drar upp alla synliga rotogräs, sen gräver jag om. Jag behöver väl inte gräva så djupt då antar jag? Till sist sår jag på nytt. Behöver jag göda igen förresten?
Tulipanaros
Det viktiga är att få bort rotogräsens rötter -- annars återkommer de fort. Av den anledningen kan man behöva gräva djupt, för att följa rötterna. När det gäller vissa rotogräs ger varje liten rotbit upphov till en ny planta. Men det beror också på vilken sorts rotogräs det är.
Bassam

Tack för frågan

Det är bättre om man tar bort ogräs före sår , och sen ska man titta efter ogräs en gång varje veckan.

H:Bassam
Arnwidh
Nu blev det så här. Rödbetorna behåller jag nog, för efter att ha rensat såg det rätt ok ut. Morötterna gör jag däremot om. Eftersom jag sådde redan 4 april så borde de synas ny och det gör de inte. Rädisorna verkar också ta sig. Tack än en gång för alla tips!
Arnwidh
Hej igen allihop!

Jag hade ju tänkt gräva om, men det gjorde jag inte utan jag rensade mycket omsorgsfullt och voilà - nu står fina morots- och rödbetsrader där! Jag har stödsått där plantor saknades, men annars så var det nog rätt ok i alla fall. Nu ser jag fram emot en riklig skörd. I år har jag också inhägnat landen så inte rådjuren ska äta upp allt (som de gjorde förra året). Nu förstår jag hur man kan bli biten av den här hobbyn.

Hälsningar
Mattias
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon