_Magnus_
Har en plats på tomten där jag vill plantera någon form av bärbuske. Vill gärna ha hallon men när jag tänker på hallon ser jag långa rader av spretiga stänglar som egentligen inte är så fina att titta på. Därför undrar jag nu om det finns någon typ av fylligare hallonbuske som ändå ger mycket bär?! (jag har alltså bara plats för *en* buske)...
GunnellF
CITAT (_Magnus_ @ 12-05-2009, 11:38) *
Har en plats på tomten där jag vill plantera någon form av bärbuske. Vill gärna ha hallon men när jag tänker på hallon ser jag långa rader av spretiga stänglar som egentligen inte är så fina att titta på. Därför undrar jag nu om det finns någon typ av fylligare hallonbuske som ändå ger mycket bär?! (jag har alltså bara plats för *en* buske)...

Nej, tyvärr finns det inga hallonbuskar som du menar.
mamamaggan
Köpte förra året en planta av gula hallon. Den breder ut sig och en buske blir en stor rugge . Kanske kan vara något ?
Eva 33c
Jag skulle tro att en hallonplanta som planteras som solitär får ett mer busklikt växtsätt än de som växer i täta rader. Det finns en sort som heter Maria, som har lite rödfärgade blad och skott som man mycket väl kan ha som prydnadsbuske också.
Herberts Hallon har bra beskrivningar av både odling och sorter.
Ingrid Zon3
Jag tycker mina rödbladiga Maria är snygga (och goda!). De blir inte så höga så de behöver stöd. Man kan planera dem i en cirkel lika gärna, lite meckigare när man ska rensa fjölårsskotten men har man inte så många är det ingen större match.
Annars är vinbärsbuskar vackra tycker jag.
KURT
Rosenhallon eller vinhallon kan ju vara alternativ, de odlas ju mest för prydnad.
lyckero
Om du odlar hallonen i en stor hink håller de síg ju lite bättre på plats. Herberts hallon odlar en hel del i hinkar. Det går ju att gräva ner hinken också. Eller mitt i gräsmattan, så att du enkelt kan rensa bort rotskotten med gräsklipparen...
Lyckero
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon