Vanad1s
Jag har precis tagit över en odlingslott och vill så lite grönsaker och blommor. Jorden är mullrik och lucker. Lotten har inte odlats i år. På en del där det växte potatis förra året ser det rätt lättrensat ut, andra delar är nästan täckta med gräs. Så vitt jag kan se ingen kirskål, men enstaka maskrosor och lite plantor att ev ta vara på och flytta. Problemet är att jag inte vet riktigt hur jag ska angripa det hela g.gif

Ska jag bara rensa ytan, gödsla, så och försöka hålla efter ogräs som kommer upp? Eller gräva igenom allt? Klippa av gräset och använda som täckmaterial? Jag är ju något sent ute.

Kan jag så sallad, rädisor och morötter? Eller är det klokare att sätta potatis eller blomplantor som har en chans att konkurrera ut gräset?

Det behöver inte bli perfekt, vill mest ha ett roligt sommarprojekt med mina barn, sex och fyra år gamla.

Jag är nybörjare så jag är jättetacksam för tips smile.gif
GunnellF
CITAT (Vanad1s @ 12-05-2009, 11:44) *
Jag har precis tagit över en odlingslott och vill så lite grönsaker och blommor. Jorden är mullrik och lucker. Lotten har inte odlats i år. På en del där det växte potatis förra året ser det rätt lättrensat ut, andra delar är nästan täckta med gräs. Så vitt jag kan se ingen kirskål, men enstaka maskrosor och lite plantor att ev ta vara på och flytta. Problemet är att jag inte vet riktigt hur jag ska angripa det hela g.gif

Ska jag bara rensa ytan, gödsla, så och försöka hålla efter ogräs som kommer upp? Eller gräva igenom allt? Klippa av gräset och använda som täckmaterial? Jag är ju något sent ute.

Kan jag så sallad, rädisor och morötter? Eller är det klokare att sätta potatis eller blomplantor som har en chans att konkurrera ut gräset?

Det behöver inte bli perfekt, vill mest ha ett roligt sommarprojekt med mina barn, sex och fyra år gamla.

Jag är nybörjare så jag är jättetacksam för tips smile.gif

Gräv igenom, ta bort så mycket du kan och sätt potatis, är mitt tips. Potatis är bra som "ogräsrensare" när det är mycket ogräs - det är lättsamt att rensa bort ogräs som växer upp i en potatisodling jämfört med om man odlar grönsaker. Sätt grönsaker där det har varit potatis tidigare och nästa år kanske du kan växla. Man ska ju inte heller odla samma gröda på samma ställe år ut och år in och bl a potatis är bra att växelbruka pga risk för potatisnematoder.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon