Vanad1s
Jag har precis tagit över en odlingslott och vill så lite grönsaker och blommor. Jorden är mullrik och lucker. Lotten har inte odlats i år. På en del där det växte potatis förra året ser det rätt lättrensat ut, andra delar är nästan täckta med gräs. Så vitt jag kan se ingen kirskål, men enstaka maskrosor och lite plantor att ev ta vara på och flytta. Problemet är att jag inte vet riktigt hur jag ska angripa det hela g.gif

Ska jag bara rensa ytan, gödsla, så och försöka hålla efter ogräs som kommer upp? Eller gräva igenom allt? Klippa av gräset och använda som täckmaterial? Jag är ju något sent ute.

Kan jag så sallad, rädisor och morötter? Eller är det klokare att sätta potatis eller blomplantor som har en chans att konkurrera ut gräset?

Det behöver inte bli perfekt, vill mest ha ett roligt sommarprojekt med mina barn, sex och fyra år gamla.

Jag är nybörjare så jag är jättetacksam för tips smile.gif
GunnellF
CITAT (Vanad1s @ 12-05-2009, 11:44) *
Jag har precis tagit över en odlingslott och vill så lite grönsaker och blommor. Jorden är mullrik och lucker. Lotten har inte odlats i år. På en del där det växte potatis förra året ser det rätt lättrensat ut, andra delar är nästan täckta med gräs. Så vitt jag kan se ingen kirskål, men enstaka maskrosor och lite plantor att ev ta vara på och flytta. Problemet är att jag inte vet riktigt hur jag ska angripa det hela g.gif

Ska jag bara rensa ytan, gödsla, så och försöka hålla efter ogräs som kommer upp? Eller gräva igenom allt? Klippa av gräset och använda som täckmaterial? Jag är ju något sent ute.

Kan jag så sallad, rädisor och morötter? Eller är det klokare att sätta potatis eller blomplantor som har en chans att konkurrera ut gräset?

Det behöver inte bli perfekt, vill mest ha ett roligt sommarprojekt med mina barn, sex och fyra år gamla.

Jag är nybörjare så jag är jättetacksam för tips smile.gif