kryddan
Jag skulle så gärna vilja ha en liten buske som kan stå året om i en kruka på balkongen och vara hyfsat fin. Gärna med röda höstfärger!!

Har någon tips på något som klarar en lite blåsig balkong i zon 2/3 och som inte behöver en enorm kruka??
Mariann
Vet igentligen inte, men fick en tanke om lönn. Den har ju en himla fin höstfärg iaf. Fast buske wink.gif den blir ju ett träd med tiden wacko.gif
Cilla
Jag kommer inte på någon sådan tålig buske, men kanske skulle du fundera på en kombination av tåliga perenner som blommar sent på säsongen?

- en av de sen- eller remonterade rossorterna
- salvia av alla de nya slag som är poppis nu
- ett fång av höstliljor
- kronärtskocka (vacker på hösten i metallfärger)
- sensatt solros

osv...
kryddan
Kronärtskocka kanske var en idé och ja, salvia är ju fint! Får fundera lite till. Jag var inne på järnek ett tag, men blev avrådd av svärmor som inte trodde den skulle klara kylan.

Hur är det annars med dvärgvarianter av buskar? Jag såg i en växtbok att det ska finnas en dvärgvariant av svartplommon - som skulle bli någon meter hög. De är fantastisk vackra tycker jag men vet inte så mycket mer om dem..

Buxbom?? Klarar de kylan?
Cilla
Jag har dålig erfarenhet av städsegröna utekrukväxter. Buxbom används ju ofta i krukor, men de brukar ofta torka och dö på vintern och vårvintern. För vintergröna buskar är ofta vårvintern den värsta perioden när bladen avdunstar vatten och rötterna inte kan ta upp näring pga tjälen.

Dvärgsvartplommon har jag inte erfarenhet av. På friland klarar de zon 4, men det säger inte allt om hur den klarar sig i kruka. Jag vet inte var du bor, men här säljs den http://tradgardshuset.com/buskar/medbusk.htm och dem kan man gärna ställa frågor till också.

Lövfällande buskar är enklare att klara men perenner är ännu enklare.
kryddan
hmm.. trädgårdshuset fanns i Stockholm - då blev det genast mer intressant! Lokala Hortus har inte alltid så roligt sortiment tyvärr även om de är bra på mycket.

Ska fundera lite till - det kanske går att hitta en bladfällande buske som har vackra grenar att titta på under vintern eller nåt smile.gif
cimicifuga
Hejsan Hoppsan

Du kan ha allting i kruka så länge du täcker krukan, det viktiga är att inte rötterna fryser på vintern. Tips tag säckväv och svep om krukan stoppa i granris runt om och ovanpå krukan knyt ihop med ett grovt rep och vips så har du en stor säck med växter. Rätt fräckt faktiskt. Rödbladig berberis en sort Nana är rödgrön i bladen blanda med Sedum Matrona rödbladig kärleksört blåsvingel och lite murgröna. Prova så får du se. Gå in på en plantskola så kan dom kanske hjälpa dig med plantering och planering.

Höst Hälsningar Madeleine
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon