officinalis
I denna artikel kan man läsa att Malörten inte ska odlas tillsammans med andra örte och särskilt inte tillsammans med fänkål, salvia, kummin eller anis. Det står inte varför. Någon som har någon koll?
noora
Det låter lite konstigt, förutom att malörten blir stor och sprider sig lätt. Man skulle kunna tänka sig att det finns en risk att den korsas med närbesläktade växter och bildar konstiga hybrider (vilket ett argument jag har hört mot att odla olika myntor nära varandra), men den är ju inte släkt med någon av de nämnda örterna.

Malört kan dra till sig löss (små svarta kryp som sitter i stora flockar i toppen av kvistarna), det kanske är en anledning att ha den vid sidan av? Kummin har jag sett drabbas av samma sorts löss och förmodligen kan även anis och fänkål få dem, men salvia får väldigt sällan några kryp.

Nu blev jag också nyfiken. Jag ska försöka komma ihåg att kolla ikväll om det står något i alla böckerna jag har hemma smile.gif

Ibland grundar sig sådana påståenden i gammalt skrock. Synd att dom inte skriver något mer.
officinalis
Jag ska kika i min örtböcker när jag kommer hem också. Sökte runt lite på nätet, men hittade inget speciellt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon