Meriona
Är det någon som har såna där balkonglådor med vattenmagasin i botten? Jag funderar på att köpa såna, men är rädd att de håller jorden fuktig hela tiden, vilket skulle vara döden för pellisarna? Nån som har testat dem och kan ge mig lite råd?

confused.gif
ingrids
Helt livsfarliga för växter som skyr väta om de står utan tak och det regnar flera dar i stäck ovanpå ett fullt vattenmagasin, så skvalpar det om rötterna. Mina penséer överlevde, men de har ju inga jätteproblem med blött. Pelargonerna får inte ens stå på fat längre hos mig.
Meriona
Aha då var det som jag misstänkte då! Vilken tur att jag inte köpte före jag frågade. Tack snälla ingrids!

thanks.gif

Får hitta på nåt annat....
Azur
Skulle man inte bara kunna borra dräneringshål på sidan av lådan, strax under jordgallret? Om det regnar så fylls isf bara vattenbehållaren...
nelly.trott
jag har en sån där inköpt från lidel och där var såna dräneringshåll så det inte svämmar över ....
ingrids
Okej, den jag har från Hammarplast saknar den finessen helt. Trots att jag annars borrar i lådor och krukor har jag inte tänkt på att det nog går att göra i den lådan också ...
noora
Jag gör krukor med "vattenmagasin" genom att borra hål i sidorna i krukor/hinkar/balkonglådor som annars saknar hål. Mina chili/tomathinkar har t.ex. hål c:a 7 cm upp från botten. På botten (upp till hålen) lägger jag grovt grus eller leca, sedan ett lager fiberduk som hindrar jorden från att rinna ner i dräneringslagret, och därefter jord. Om man vill ha lite extra "sug" upp från vattenreservoaren kan man lägga i en bit kapillärmatta som går från botten av krukan och en bit upp.

Denna konstruktion ger en viss självvattningseffekt, men jorden brukar inte stå och vara genomblöt hela tiden.
Meriona
Hmm jag har inget att borra med och inte tror jag att de som går på trottoaren vill ha jordvatten i huvudet heller. sad.gif
Så jag skippar nog det där med balkonglådor helt tror jag. Ska se om det finns några långsmala krukor med fat istället.. crying.gif
Rihane
CITAT (Meriona @ 12-05-2009, 14:49) *
Hmm jag har inget att borra med och inte tror jag att de som går på trottoaren vill ha jordvatten i huvudet heller. sad.gif
Så jag skippar nog det där med balkonglådor helt tror jag. Ska se om det finns några långsmala krukor med fat istället.. crying.gif

Annars kan du ha lådorna hängandes innanför balkongräcket. Då minskar du dessutom risken att mer än lite jordvatten trillar ner på förbipasserande.
Meriona
Nä då får jag inte plats själv... shy.gif Kanske på sidorna, det ska jag fundera på, förresten. g.gif Lite kanske rinner ner mellan spjälorna, men det syns inte lika väl... whist.gif
Ålgryte
CITAT (Meriona @ 12-05-2009, 14:49) *

I mina krukor har jag stuckit ner en praktisk blomvattnare som jag är mycket nöjd med. Den fungerar både i balkonglådor och urnor tummenupp.gif
Kruxet är att hitta osynliga flaskor som passar in bland växtligheten coolgleam.gif
EKLO
CITAT (Ålgryte @ 12-05-2009, 19:04) *
I mina krukor har jag stuckit ner en praktisk blomvattnare som jag är mycket nöjd med. Den fungerar både i balkonglådor och urnor tummenupp.gif
Kruxet är att hitta osynliga flaskor som passar in bland växtligheten coolgleam.gif

Principen verkar enkel och praktisk (eg. skulle man väl lika gärna bara kunna borra ett mkt litet hål i locket till en petflaska och använda den?) - men: hur undviker man att få jord som täpper igen hålet tro? Och hur länge räcker den där bevattningen - dvs hur snabbt droppar det? Har du klarat en kruka en vecka i torrt väder, eller är det bara några dagar tro?
Ålgryte
CITAT (EKLO @ 12-05-2009, 19:37) *
Principen verkar enkel och praktisk (eg. skulle man väl lika gärna bara kunna borra ett mkt litet hål i locket till en petflaska och använda den?) - men: hur undviker man att få jord som täpper igen hålet tro? Och hur länge räcker den där bevattningen - dvs hur snabbt droppar det? Har du klarat en kruka en vecka i torrt väder, eller är det bara några dagar tro?

Mina strutar är ca 10 cm långa som jag sticker ner i jorden. På 1,5 l petflaska skruvar jag fast en liknande strut som på en nappflaska. Flaskan är fylld till 2/3 med vatten och står alltså uppochner i struten bland växterna. Till min stora balkonglåda med pellisar räcker vattnet ca 14 dar sommarsol i österläge. Hur fort det droppar sägs bero på ljuset och värmen - vid lite sol och svalt droppar det saktare... Jorden ska torka upp mellan påfyllningarna.
Jag har även använt strutarna inomhus i större krukor, men då med 0,7 l flaska.

Mina strutar har jag köpt i Frankrike men jag har sett dem i butiker i Sverige. Kommer dock inte ihåg var confused.gif
jonas gbg
Jag har köpt en säckodlingslåda på www.enklaprodukter.se
Där man placerar säcken rakt ner i lådan. Jag gjorde bara två hål för dom plantorna ( visserligen tomat) jag behövde sätta. Men poängen är att i och med att jag behöll i stort sett hela plasten intakt ovanpå så "regnade" det inte in något vatten. Det vatten som tomaterna behver leder jag in via ett snöre/tamp från en hink in i jordsäcken och det har funkat hittills. Dom växer så det knakar nu. Tipset kom från deras hemsida.
Hoppas detta kan hjälpa någon.

mvh
jonas
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon