Full version: Bada i växthuset.
Mitra
Jag har ett större växthus och funderar på att göra ett bad där. Finns det några bra idéer på hur jag ska göra. Har tänkt att det skall gå att tömma lätt på vatten. Sedan ska det så klart finnas plats för lite ljus runt omkring. smiley_small_hug.gif
KURT
Att tömma är nog inget problem, man kan ju dra en slang. Bara den mynnar lägre än botten av karet, så kan den ju tillfälligt gå något uppåt. Allra bäst vore nog ett nedsänkt kar, men det måste ju nästan planeras innan man bygger växthuset.

Sedan är det frågan om uppvärmning? Solvärme, varmvattenledning eller elda på plats?
GME
Du kan ju bygga ett regelverk som du sedan moterar spånskivor kring och sedan lägger i en gummiduk som man bygger en dam, det finns genomföringar till detta och du kan sedan också ansluta ett litet reningsverk till det hela. Tänk på belastningen vid regelverks designen wink.gif
Gummiduken blir ganska hal av algbelägning så kant matta eller liknande är på sin plats.
Peztis
Jag har sett bilder på nedsänkta badkar och det ser sååååå läckert ut!

Det borde väl funka med att ha en slang från badkaret som mynnar ut där det finns rejält med sten/dränering alternativt om det finns ngt litet dike i närheten. OK, framför allt det sista är väl inte riktigt enligt kommunens alla regler för vatten från hushåll...

Värme till vattnet? Det får ngn annan lösa åt dig om du inte har tänkt dig ett svalkande dopp i det varma växthuset! För då går det ju bra att fylla på med vattenslangen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon