Full version: kantnepeta
rissen
Jag undrar om kantnepetan har lång startsträcka.
5 st inhandlandes i fjol och nu idag kikade jag om de hade överlevat vinterns fasor. Inte en skymt av liv.
Döda eller kan dom möjligtvis sova ff.

Har ni sett till era kantnepetor ???
Nina K
Mina var också väldigt sena (planterades förra året). Jag såg inte skymten till liv förrän för en vecka sedan ungefär - då tog de rejält fart på en gång! Jag bor i zon 3, och de står inte i det mest soliga läget, så det kanske inte är så konstigt. Men till och med lavendeln i samma läge började spira så smått INNAN nepetan. Så de kanske är lite långsamma i staten...?

Alternativt var katten där och käkade upp skotten :-) Nä...det tror jag inte, hon är inte lika enträgen som jag i att glo i rabatterna om våren.
Aqvakul
Visst är de sena i starten, men de tar igen det sen...
therese.kvist
Hur ser de ut?

Jag har köpt hus i höstas och har hittat massor av blomskyltar som sitter i krukorna, med
kantnepeta, men ser inte skymten av några blommor??
Aqvakul
Eva 33c
Jag hade många kantnepetor i en slänt, som dessvärre är igenvuxen nu och ska renoveras i år. Jag kan inte minnas att de var särskilt sena men det kan säkert vara olika. Däremot var grannens katter det största "gisslet", de la sig på dem och gnagde av de nya skotten ända ner till roten. Nu hade jag många och det är en tålig växt så de kom igen. I år har speciellt en katt hittat mina tre plantor av skuggnepeta som tycks vara lika begärlig... (Fast jag gillar katterna ändå)
Nina K
Om någon annans katt äter upp ens kantnepeta kan man trösta sig med att den som straff blir skogstokig och springer hem och river ägaren i benet smile.gif

Öga för öga..... wink.gif
Ingrid Zon3
CITAT (Nina K @ 13-05-2009, 12:08) *
Om någon annans katt äter upp ens kantnepeta kan man trösta sig med att den som straff blir skogstokig och springer hem och river ägaren i benet smile.gif

Öga för öga..... wink.gif

Inte när de är tillvanda flirting.gif då "betar" de bara av den och strosar iväg lugnt och stilla.
Eva 33c
Våra grannkatter är nog tillvanda. Men jag kan bjuda dem på lite kantnepeta så länge som de gör sin plikt och fångar sorkarna i landen. smile.gif
emmsing75
Vet inte vart du bor men här hos mig i Uppsala trakten har mina börjat komma upp så smått och jag tror till och med att jag för några dagar sedan såg att de blommade så smått. De har dock inte kommit upp så långt ur jorden och det är ganska nyligt sen jag såg nån tillväxt på dem. Hos dig kanske de tar längre tid att komma upp om de inte hunnit rota sig ordentligt än. Jag planterade ganska mycket i slutet av förra säsongen och dessa plantor är generellt väldigt sena jämfört med andra identiska plantor som har några år på nacken.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon