Full version: Tips för slänt
asfalt
Hallå!

Ny här på forumet och förhållandevis ogröna fingrar än så länge.

Jag har skalat av gräs i en slänt där jag ska sätta staket längst ner i slänten. Slänten är kanske ca 0.5m bred och 30m lång med varierande lutning. Jag skalade av för att få en rakare kant ner mot lutningen.

Vår initiala tanke var att så gräs igen, och kanske en och annan buske, men nu när jag ändå har ett blankt ark att jobba ifrån...finns något proffs som har idéer på hur man kan göra här så att det blir fint?

- barnanpassat ska det vara (inga vassa kanter mm)
- inte alltför dyrt...så klart smile.gif
- Det blir inte 30 m rabatt smile.gif

bild bifogas
ingrids
Varför inte göra "öar" med buskar och lägre växter, kanske en klätterväxt upp mot planket. Tänk bara på en rotspärr/kant mot den nya gräset så det inte invaderar "öarna", kanske en plattkant som gör det enkelt att komma nära med gräsklipparen. Enstaka utspridda buskar kan se lite ensamt ut, så jag tänker mig sisådär tre buskar per "ö".
officinalis
Buskar.
asfalt
hej och tack för svar.

Jo, jag hade väl tänkt på buskar. Frågan är väl vilka...? jag hade funderingar på spirea för att hålla den ganska lågt men brett. Några andra tips?

Staketet kommer bara har 3st horisontella 34x145 (tänk häststaket), så det blir inget plank. Det kommer vara ca 1.3m högt.

Johan
GunnellF
CITAT (asfalt @ 13-05-2009, 11:32) *
hej och tack för svar.

Jo, jag hade väl tänkt på buskar. Frågan är väl vilka...? jag hade funderingar på spirea för att hålla den ganska lågt men brett. Några andra tips?

Staketet kommer bara har 3st horisontella 34x145 (tänk häststaket), så det blir inget plank. Det kommer vara ca 1.3m högt.

Johan

Jag skulle plantera nån låg Spiraea, finns flera olika både vita, rosa och rödblommande, som inte kräver så mycket skötsel. Det beror ju även på hur vackert ni vill ha det, hur mycket skötsel ni kan tänka er lägga ner på planteringen osv. Buskar håller ju undan ogräs bra, om man är noga från början och ser till att ogräset inte får rota in sig medan det finns bar jord.
Spiraea har den fördelan att när de börjar se risiga ut kan man klippa ner dem helt så växer de till sig och blir fina igen. Men de ska få etablera sig ordentligt först alltså - klipper ner gör man inte så ofta vill säja.

Tillägg: du kan naturligtvis också täcka jordytan med bark för att hålla ogräset lite i schack! Glömde säja det.
Ingrid Zon3
Vad har du för zon och solläge på slänten?

Skulle föreslå lite bärbuskar om det är någorlunda soligt, uppblandat med buskar som blommar lite olika tider. Fläder, syrén, try, vinbär, häggmispel, aronia, rönn, prydnadsapel...

Kanske bra att undvika taggiga buskar om barnen är små. Annars skulle jag lägga till nyponrosor (eller vresros) och hagtorn. Edit 2: och rosenkvitten! smile.gif

Edit: Mycket av det här kan man dra upp från sticklingar, då blir det billigt, även om det tar mer tid.
blomkronan
Jag föreslår... om du ska göra "öar" att du väljer en ö vintergrön (kanske borta vid infarten), av olika tujor, Enar, eller Gransorter som växer i olika höjder och bredder.
Så har du något att njuta av på vintern smile.gif
officinalis
CITAT (Ingrid Zon3 @ 13-05-2009, 11:50) *
Vad har du för zon och solläge på slänten?

Skulle föreslå lite bärbuskar om det är någorlunda soligt, uppblandat med buskar som blommar lite olika tider. Fläder, syrén, try, vinbär, häggmispel, aronia, rönn, prydnadsapel...

Kanske bra att undvika taggiga buskar om barnen är små. Annars skulle jag lägga till nyponrosor (eller vresros) och hagtorn. Edit 2: och rosenkvitten! smile.gif

Edit: Mycket av det här kan man dra upp från sticklingar, då blir det billigt, även om det tar mer tid.

Jag diggar idén om att blanda lite olika buskar. Har du några fina bildexempel att visa?
Ingrid Zon3
CITAT (officinalis @ 13-05-2009, 12:28) *
Jag diggar idén om att blanda lite olika buskar. Har du några fina bildexempel att visa?

Nej, inga egna tyvärr, men Folke Mattssons mästarrabatt från 2007 kanske kunde vara något?
http://www.mastarrabatten.se/mastarrabatten_2007.htm

Edit: Jag är inte helsåld på alla hans förslag på marktäckare. Ramslök har jag sett i naturen och på sensommaren lägger den sig ner och ser allmänt trist ut resten av hösten. Jag vågar dessutom ifrågasätta både vintergäck och kombinationen kungsängslilja & snöklocka som marktäckare på helår. Tror de vissnar bort bara och sen får man rensa...
asfalt
Hoppla...vilken härlig aktivitet på detta forum.

Läget på slänten är i söder med sol i stort sett hela dagen. Jag är osäker på zoner, men det ligger i norra halland.

Behöver man avgränsa kanten mot gräsmattan med något...förslag?
GunnellF
CITAT (asfalt @ 13-05-2009, 13:14) *
Hoppla...vilken härlig aktivitet på detta forum.

Läget på slänten är i söder med sol i stort sett hela dagen. Jag är osäker på zoner, men det ligger i norra halland.

Behöver man avgränsa kanten mot gräsmattan med något...förslag?

Allt beror ju på hur mycket jobb du vill lägga ner på det här projektet, men det finns lite olika varianter på vad man kan använda till kanter. Själv skulle jag inte bry mig om det ifall det handlar om att du ska sätta buskar i planteringsytan.
Zon hos dig borde vara I eller II så du kan ha det mesta i växtväg. Men om du vill att det ska vara enkelt och lättskött så är mitt tips att fylla rabatten med låga Spiraea. Eftersom det inte är så brett så behöver du inte extremt många buskar. Planterar man dem omlott så fyller de bra. Kolla med nån trädgårdshandlare i närheten.

Bilder:
http://images.google.se/images?q=Spiraea&a...=4&ct=title
ingrids
Som avgränsare mot gräset kan du t.ex. välja att "banka ner" en metall eller plastkant på ca 20 cm. Vissa rotogräs kan ta sig under (ner till 30 cm djup för kvickrot) men gräsmattan håller sig på sin sida. Kanter finns allt från billig grön vågig plast till snofsig och stilren metall med fästpiggar.
asfalt
ja, Spiraea verkar onekligen ett bra alternativ...det lutar åt det för tillfället.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon