Nilam1
Hej, alla trädvårdare... på vår avlånga sandiga tomt belägen på en rullstensås växer ett stort pilbuskage. Kallar det buskage eftersom det inte är en pil med en stam utan en knippe stammar, ca 10-15 st där varje stam är ca 10- 20 cm i omfång. Totalt omfång är nog ca 2-4 meter vid basen och så står stammarna som ett plockepinn mot skyn . Höjden är dock samma som fullvuxna björkar.

Eftersom det lätt blir torrt på tomten, pilen skuggar en stor del av tomten på em och den inte är så rackars snygg funderar jag på att ta bort en del av den. Begränsa omfånget så att det inte blir så många stammar kvar.

Någon som vet vad trädet/jättebuskaget tycker om det confused.gif ? Hur det blir med ev rotskott, röta i stubbar etc?

Huggorm
Mycket stubbskott får du räkna med, men rotskott tror jag inte pil skjuter?
KURT
Man kan ju misstänka att de alla utgår från en äldre kapad stubbe?
Gossen Ruda
CITAT (KURT @ 13-05-2009, 06:12) *
Man kan ju misstänka att de alla utgår från en äldre kapad stubbe?

Förmodligen. Då är alternativen att hålla på att kapa och kapa vid behov eller ta bort allt.
Nilam1
Tack för svaren och tankarna!
Det syns ingen ursprublig stubbe men det kan ju vara ngn som planerat en pilkoja för en massa år sedan;)

Då vet jag att jag kan räkna med stubbskott men inget värre än så. Och om jag förstår er rätt är det ingen fara för de delar som man lämnar kvar.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon