Skånekillen
I veckan anlitade jag en målare för att måla vårt staket. Han använde en målarspruta och glömde täcka över våra blommande äppelträd. Nu är blad, blommor och stam alldeles prickiga med vit täcklasyr... smart.
Är det farligt? Tar träden skada? Om inte, vågar man äta frukten? Suck.

Tacksam för svar,

Skånekillen
Piccante
du kan gott äta äpplena sen.
Christa
Om det är farligt eller inte vet jag inte men så dumt gjort! Det där med skadliga ämnen är knepigt. Det beror ju på vad som är i färgen och hur mycket färg det är och sedan beror det på om det tas upp av trädet osv.

Om man sedan själv tar skada av en viss dos av ett visst ämne beror på vad man får i sig för övrigt och en massa andra saker.

Det hade säkert varit värre om det hamnat över grönsakslandet. När det gäller t ex kadmium som sprids med aska över skogsmark så hamnar det mesta i ris och ved men inte så mycket i bär. Om färgen eventuellt innehåller något som inte är nedbrydbart så hamnar nog det mesta i veden.

Jag tycker du skall fråga firman och ställa dem till svars för vad det gjort. De får väl söka fakta, det skall ju inte du behöva göra.

Efter att en målare spillt tvättvatten på mitt parkettgolv och en annan som heligt och dyrt lovat vara försiktig på något sätt fick färg under skosulorna och lämnade vita fotspår efter sig från balkongdörren till ytterdörren så har jag inga illusioner när det gäller dessa yrkesmän.

Min kompis som skulle få sin lägenhet målad gömde sin radio längst inne i garderoben för att få ha den ifred men när målningen var avslutad och han tog fram den igen så var det vit färg på knapparna...
Skånekillen
Tack för all input! Radiohistorien är bara för bra..smile.gif
Bassam

Tack för frågan

Det är farligt försöka ta borta dem.

H:Bassam
KURT
CITAT (Bassam @ 15-05-2009, 20:19) *
Tack för frågan

Ja och man kan säkert använda atamon?
andersen
CITAT (Bassam @ 15-05-2009, 21:19) *
Tack för frågan

Målarna?
Bassam

Tack för frågan

Du kan ta bort färgen genom att lägga trasa i mjölken och sen du kan ta bort målarfärge.

Aqvakul
CITAT (Bassam @ 17-05-2009, 03:55) *
Tack för frågan

Du kan ta bort färgen genom att lägga trasa i mjölken och sen du kan ta bort målarfärge.

Men för en stund sen sa du ju att det var farligt? confused.gif
Bassam

Tack för frågan

ja, jag sa att det är farligt om färg är kvar på växter.

Aqvakul
CITAT (Bassam @ 17-05-2009, 15:16) *
Tack för frågan

ja, jag sa att det är farligt om färg är kvar på växter.

CITAT (Bassam @ 15-05-2009, 21:19) *
Tack för frågan

det var faktiskt väldigt svårt att förstå...
Chamomille
CITAT (andersen @ 16-05-2009, 15:22) *
Målarna?

wacko.gif
andersen
CITAT (Chamomille @ 17-05-2009, 15:41) *
wacko.gif

Tack för den, det var inte så lätt att förstå vad som menades,eller?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon