Full version: eurovisiontankar...
Fny
nån mer än jag som tyckte det var obehagligt att se ryssland släpa upp symboler för krig och militär på eurovision-scenen snarare än de traditionella fredssymbolerna som brukar uppvisas? Manskören var väl mäktig och bra, även om den var i uniform, men en uppblåsbar stridsvagn och ett uppblåsbart stridsflygplan? Jag tyckte faktiskt att det var lite obehagligt... även om stridsvagnen var rosa...
Huggorm
CITAT (Fny @ 12-05-2009, 23:01) *
nån mer än jag som tyckte det var obehagligt att se ryssland släpa upp symboler för krig och militär på eurovision-scenen snarare än de traditionella fredssymbolerna som brukar uppvisas? Manskören var väl mäktig och bra, även om den var i uniform, men en uppblåsbar stridsvagn och ett uppblåsbart stridsflygplan? Jag tyckte faktiskt att det var lite obehagligt... även om stridsvagnen var rosa...

Obehagligt och obehagligt, men nog reagerade man på det i alla fall
Aqvakul
Visst märks det att Ryssland har morskat upp sig!
*Stintan*
Visst reagerade man. Mycket märklig inramning av det hela kan jag tycka.
Betty
Konstig mellanakt under telefonröstningen tycker jag. Mina tankar gick till styrkedemonstrationer på 1:a maj på Röda torget, sånt man brukar få se inslag av i nyhetssändningar på TV förr... och så en kavalkad av ryska vinster under senaste året i olika sammanhang som ishockey, fotboll, miss universum, förra melodifestivalen... en klassisk rysk styrkedemonstration i mina ögon...
Men konstigast av allt var nog ändå valet av sånger som den där militärkören sjöng, de började som väntat med Kalinka - men varför i hela världen avslutade de med en rysk version av Storbrittaniens eurovisionsbidrag från 1976???

I reglerna står att "inga texter, tal eller gester med politisk eller liknande innebörd får förekomma." men det verkar vara ok i mellanakterna...
Fny
"rysk version av Storbrittaniens eurovisionsbidrag från 1976???"

avslutningen var ju ryska t.a.t.u med Not gonna get us, eller minns jag fel?
Betty
CITAT (Fny @ 13-05-2009, 09:28) *
"rysk version av Storbrittaniens eurovisionsbidrag från 1976???"

avslutningen var ju ryska t.a.t.u med Not gonna get us, eller minns jag fel?

Jag pratade om vad den ryska militärkören avslutade med för låt.
Fny
aaa jag trodde du menade avslutningen på hela pausnumret tongue.gif
noora
Jag tyckte att det var lite pinsamt att många i Röda erméns kör inte ens såg ut att försöka sjunga. Jag antar att det hela framfördes playback, det såg i alla fall ut så på solisterna, men de kan ju i alla fall göra ett ordentligt jobb av att låtsas sjunga. Många stod och mumlade, hade de sjungit på riktigt så hade de öppnat munnen mycket mer.

Att Röda arméns kör uppträder i uniform är helt normalt. De är visserligen en militär symbol, men de är en av världens mest renommerade manskörer. Jag tycker att numret var ett medley av den musiktradition som omvärlden associerar med Ryssland - Röda arméns kör sjunger Kalinka, en trave folkdansare, en rad militärtrummisar och t.a.t.u. smile.gif Den rosa pansarvagnen ser jag snarare som att dom driver lite med sig själva och sin militärtradition.
Wilmer
Missade den rosa pansarvagnen och det mesta av det andra också tydligen... Såg bara ett par i mina ögon mindre lyckade bidrag whistling.gif .
Ralf
Man får komma ihåg att detta land förlorade 20 miljoner invånare i andra världskriget. Det sätter sin prägel på nationen fortfarande tror jag.
Gossen Ruda
CITAT (Ralf @ 13-05-2009, 16:10) *
Man får komma ihåg att detta land förlorade 20 miljoner invånare i andra världskriget. Det sätter sin prägel på nationen fortfarande tror jag.

Jo. Fast många av dom miljonerna blev kanonmat pga inkompetenta personer i arméledningen och den politiska ledningen.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon