|
sway307
12-05-2009, 22:19
Hejsan alla, min fru har ett nyfunnet intresse Pelargoner! Jag tänkte överraska henne här på hennes födelsedag i lördags med pelargoner 8 st, av alla möjliga olika sorter. Nu till problemet, favoriten "Lemon Queen" en doftpelargon har idag hastigt börjat sloka. Vi kan inte se någon anledning till det heller, om man känner på jorden så är den torr ovanpå men om man stoppar ned fingret en aning så är det fuktigt. Inga synliga skador på blad eller något Jag bifogar 2 bilder på plantan, önskar hjälp snarast, om denna dör så är jag säker på att hennes intresse dör med den också, särskilt när det är dem första pelargonerna hon fått. Bildbild2
Red Top
12-05-2009, 23:10
Växter, även pelargoner, kan reagera på att komma i nya miljöer. De brukar dock snabbt finna sig tillrätta.
Har ni plantan så ljust som möjligt? Dock inte i direkt sol. Om plantan nyligen stått i växthusmiljö blir det en extra chock att komma in i "människomiljö".
Om den inte repat sig efter ngr dagar, tycker jag du ska ta ut den ur krukan och försiktigt skaka loss jorden och kolla så att rötterna ser pigga och friska ut. Pelargoner är tåliga rackare, men den kan ha blivit övervattnad innan du köpte den.
Ser rötterna friska ut, så ge den ny jord och var försiktig med vattningen tills den ser pigg ut igen. Jag har för vana att alltid omplantera krukväxter jag köper, för de brukar oftast stå trångt i krukan.
Lycka till!
sway307
12-05-2009, 23:40
Tack för svaret, så du tycker vi skall avvakta lite, vad tror du om att spraya med C-vitamin ? Planterar du i plastkruka då eller i Keramik, Hur övervintrar du dina pellisar vi har dåligt med utrymme , vi har ju ett helt uthus men där blir det lika kallt som ute. Några tips när man har dåligt med plats?
Red Top
13-05-2009, 07:58
Pelargoner trivs bäst i terrakottakrukor. Tänk på att blötlägga krukorna någon timme innan ni planterar, Krukorna drar då inte åt sig vattnet från jorden, som pelargonerna står i. Att spraya med c-vitamin har jag aldrig hört talas om. Jag har själv ont om plats, bor i lägenhet på vintern, men knökar ändå in alla mina pelargoner i sovrummet, där vi har svalast på vintern. de ser inte så glada ut under vintern, men tar sig snabbt, när ljuset återvänder på våren. Det ser rätt stökigt ut i sovrummet. Men vad gör det. Huvudsaken är ju att växterna trivs, och vi ser det ju inte när vi sover. Ni kan förresten ta skott av den växt ni köpt. Sätt skotten direkt i fuktig, inte blöt, jord, så rotar de sig snabbt. Klipp direkt ovanför ett blad, ta bort några blad, så att bara stjälken hamnar i jorden. Moderplantan blir buskigare då. Och ni är säkra på att ha kvar pelargonen även om moderplantan skulle ge upp. Tänk sen på att pelargoner älskar att stå i solen utomhus på sommaren.
GunnellF
13-05-2009, 07:59
CITAT (sway307 @ 13-05-2009, 00:40)  Tack för svaret, så du tycker vi skall avvakta lite, vad tror du om att spraya med C-vitamin ? Planterar du i plastkruka då eller i Keramik, Hur övervintrar du dina pellisar vi har dåligt med utrymme , vi har ju ett helt uthus men där blir det lika kallt som ute. Några tips när man har dåligt med plats? Spraya inte med C-vitamin - det har ingen funktion! Plastkruka eller lerkruka har ingen betydelse för Pelargoner, men de vill ha bra jord och bra med näring för att bli fina och de trivs bäst i soligt läge, både inomhus och utomhus. Din slokande Pelargon piggar säkert på sig om den får lite större kruka och ny jord. Vattna igenom krukan innan du planterar om så att rotklumpen är ordentligt blöt, sen behöver du knappt vattna alls i den nya krukan förrän jorden har torkat upp rejält. Den nya krukan ska vara nån storlek större än den som plantan står i nu. Packa inte jorden när du plantera om, många gör det men då kan det bli för tätt åt rötterna. Lägg i jorden runt rotklumpen och knacka krukan mot underlaget så att jorden lägger sig tillrätta - om jorden sjunker undan längre fram så är det bara att fylla på lite i efterhand. Bra gödning för Pelargoner är BioBact/BycoBact.
sway307
13-05-2009, 08:07
Men då har du inte plats i fönstren fö alla pellisar utan dem står på bord osv. eller? CITAT (Red Top @ 13-05-2009, 08:58)  Pelargoner trivs bäst i terrakottakrukor. Tänk på att blötlägga krukorna någon timme innan ni planterar, Krukorna drar då inte åt sig vattnet från jorden, som pelargonerna står i. Att spraya med c-vitamin har jag aldrig hört talas om. Jag har själv ont om plats, bor i lägenhet på vintern, men knökar ändå in alla mina pelargoner i sovrummet, där vi har svalast på vintern. de ser inte så glada ut under vintern, men tar sig snabbt, när ljuset återvänder på våren. Det ser rätt stökigt ut i sovrummet. Men vad gör det. Huvudsaken är ju att växterna trivs, och vi ser det ju inte när vi sover. Ni kan förresten ta skott av den växt ni köpt. Sätt skotten direkt i fuktig, inte blöt, jord, så rotar de sig snabbt. Klipp direkt ovanför ett blad, ta bort några blad, så att bara stjälken hamnar i jorden. Moderplantan blir buskigare då. Och ni är säkra på att ha kvar pelargonen även om moderplantan skulle ge upp. Tänk sen på att pelargoner älskar att stå i solen utomhus på sommaren. tack för svaren! Jag ahr läst om c-vitaminen på flertalet ställen därför jag nämner det. Men ni tror övergripande att den skall planteras om alltså?
GunnellF
13-05-2009, 08:10
CITAT (sway307 @ 13-05-2009, 09:07)  Men då har du inte plats i fönstren fö alla pellisar utan dem står på bord osv. eller? tack för svaren! Jag ahr läst om c-vitaminen på flertalet ställen därför jag nämner det. Men ni tror övergripande att den skall planteras om alltså? Jag förstår inte vad C-vitamin ska tillföra så det må vara nåt hemmaknep som förmodligen inte funkar alls. Man kan spraya en planta med SVAG näringslösning som akuthjälp, men inte med C-vitamin. Plantera om du, plastkruka eller lerkruka har ingen betydelse - det är en smaksak vad man tycker är snyggt. Men OM du tar en lerkruka så ska du, som Red Top skriver, lägga den i blöt annars suger den upp fukten i jorden som du planterar Pelargonian i.
Red Top
13-05-2009, 08:55
CITAT (sway307 @ 13-05-2009, 09:07)  Men då har du inte plats i fönstren fö alla pellisar utan dem står på bord osv. eller? tack för svaren! Jag ahr läst om c-vitaminen på flertalet ställen därför jag nämner det. Men ni tror övergripande att den skall planteras om alltså? Jag har ett bord framför fönstret där jag ställer pelargonerna. Eftersom pelargoner inte trivs när jorden är för blöt, är terrakottakrukor att föredra. De "andas" och släpper ut onödig fukt, det gör inte plastkrukor. För mig är det inte en smaksak. Det är erfarenhet. Ja, jag tycker oxå att du ska plantera om den till en större kruka, när du sätter ut den i sommar.Att däremot plantera om den nu, när den redan mår dåligt, gör ju knappast att den blir piggare. Därför tycker jag att ni ska avvakta. Och ställ den inte i direkt solljus i ett fönster, så länge den mår dåligt. Då "svimmar" den.  Min erfarenhet är att doftpelargoner är lite kinkigare än zonalpelargoner. De är också törstigare. Ni kanske ska ge den en skvätt vatten, även om jorden känns fuktig längre ner..
GunnellF
13-05-2009, 09:11
CITAT (Red Top @ 13-05-2009, 09:55)  Jag har ett bord framför fönstret där jag ställer pelargonerna. Eftersom pelargoner inte trivs när jorden är för blöt, är terrakottakrukor att föredra. De "andas" och släpper ut onödig fukt, det gör inte plastkrukor. För mig är det inte en smaksak. Det är erfarenhet. Ja, jag tycker oxå att du ska plantera om den till en större kruka, när du sätter ut den i sommar.Att däremot plantera om den nu, när den redan mår dåligt, gör ju knappast att den blir piggare. Därför tycker jag att ni ska avvakta. Och ställ den inte i direkt solljus i ett fönster, så länge den mår dåligt. Då "svimmar" den.  Min erfarenhet är att doftpelargoner är lite kinkigare än zonalpelargoner. De är också törstigare. Ni kanske ska ge den en skvätt vatten, även om jorden känns fuktig längre ner.. När det gäller teracottakrukors funktion så har det betydelse endast om det handlar om växter som ska vattnas genom att man sänker ner krukan i vatten istället för att vattna ovanifrån. Pelargoner trivs om de har bra jord, gott om plats (åtminstone mer storväxta sorter) i krukorna så att rotsystemet kan växa ordentligt och att de får bra med gödning. Kärlet i sig har ingen betydelse även om du personligen tycker det, Red Top. Men FAKTUM är att det inte har någon betydelse - plastkrukor har den fördelen att fukten inte avdunstar genom krukväggarna, som i teracottakrukor. Man får helt enkelt anpassa vattningen efter krukan. Vill bara förtydliga där utifall att trådskaparen skulle vilja använda plastkrukor. I fjol hade jag några Pelargoner planterade i plåthinkar - de blev helt superfina!! Gödning är jätteviktig när det gäller Pelargoner, typ av kärl är mindre viktigt för själva Pelargonian.
sway307
13-05-2009, 11:26
då har jag fått lite olika bud vad gällande krukor, och tips på gödning. Men ni båda anser att den bör planteras om, men inte riktigt ännu (jag bör vänta tills den piggnat på sig lite)?
tycker ni jag bör ta en stickling av den utifall den dör eller behöver jag inte vara orolig för det?
GunnellF
13-05-2009, 11:50
CITAT (sway307 @ 13-05-2009, 12:26)  då har jag fått lite olika bud vad gällande krukor, och tips på gödning. Men ni båda anser att den bör planteras om, men inte riktigt ännu (jag bör vänta tills den piggnat på sig lite)?
tycker ni jag bör ta en stickling av den utifall den dör eller behöver jag inte vara orolig för det? Ta gärna flera sticklingar, det skadar aldrig Jag personligen skulle ha planterat om den direkt, eftersom krukan ser rätt liten ut i förhållande till plantan. Det är bättre att öka på storleken på krukorna lite pö om pö och inte direkt flytta den från en liten till en mycket större. Tror säkert plantan klarar det, även fast den är lite hängig. Pelargonia är tåliga växter så länge de inte får för mycket vatten!! Se bara till att den är ordentligt genomvattnat när du planterar om, det får gärna drypa om rotklumpen.
Tack för frågan
Jag tycker om du kan ta sticklingar av dom nu och du ska omplantera den i lite store kruka än gamla plus kan ge bra vatten och lägga den inte direkt i solen.
H:Bassam
Red Top
13-05-2009, 20:42
För att vara motvalls kärring igen, så ska ni inte ge pelargonerna för mycket näring innan de börjat blomma ordentligt. Gödslar ni mycket och vattnar flitigt är det framförallt bladen som utvecklas. Det blir en stor och frodig planta, men den har inget behov av att gå i blom och föröka sig.
GunnellF
13-05-2009, 20:53
CITAT (Red Top @ 13-05-2009, 21:42)  För att vara motvalls kärring igen, så ska ni inte ge pelargonerna för mycket näring innan de börjat blomma ordentligt. Gödslar ni mycket och vattnar flitigt är det framförallt bladen som utvecklas. Det blir en stor och frodig planta, men den har inget behov av att gå i blom och föröka sig. Om man använder rätt gödning som passar för blommande växter, är det inga problem med det. Gödning med väldigt högt Kväveinnehåll ger rejäl bladmassa däremot och det handlar då inte om att inte Pelargonian inte har behov av att blomma, utan om att den förhållandevis får för lite Fosfor och Kalium. Pelargonia har överlag dock lätt för att blomma om man håller sig till vanliga gödningspreparat. Åtminstone när det gäller vanlig Zonalpelargonia. Däremot ska man alltid vara restriktiv med vatten, så det är helt sant. Pelargonia mår bäst av att torka upp ganska ordentligt mellan vattningarna och tål även att stå torr, så tillvida det inte blir allt för länge naturligtvis. För att få fart på blomningen kan man ta bort de första knopparna på en växande planta och sedan vara noga med att ta bort utblommade eller nästan utblommade stänglar - viktigt att bryta bort hela stängeln från basen! Lämna alltså inte nån bit av blomstängenln kvar att vissna.
sway307
13-05-2009, 22:18
Roligt att läsa alla olika bud ni har här, det är intressant att se saker från flera "vinklar" då kan man bilda sig en egen uppfattning utefter det man får reda på. Kan medddela att frugan vattnade på den idag innan hon gick på en promenad och när hon kom hem så såg den glad ut igen, så vi har konstaterat att "Lemon Queen" minsann inte vill torka ut för mycket, iaf inte under våra omständigheter.
GunnellF
14-05-2009, 07:49
CITAT (sway307 @ 13-05-2009, 23:18)  Roligt att läsa alla olika bud ni har här, det är intressant att se saker från flera "vinklar" då kan man bilda sig en egen uppfattning utefter det man får reda på. Kan medddela att frugan vattnade på den idag innan hon gick på en promenad och när hon kom hem så såg den glad ut igen, så vi har konstaterat att "Lemon Queen" minsann inte vill torka ut för mycket, iaf inte under våra omständigheter. Ja det är bra att du tar till dig tipsen. Men när det gäller gödning är det ett faktum att Pelargoner vill ha bra med gödning, inte mer än normal giva utan just att man kommer ihåg att inte enbart ge dem vatten utan också gödning. Om man vill att de ska bli fina alltså. Skillnaden på Red Top och mig är förmodligen att Red Top pratar utifrån sin egen uppfattning medan jag pratar mer utifrån fakta. Jag har jobbat med att driva upp bl a Pelargonia, alltså inte bara det att jag har haft Pelargonia själv, samt jobbat inom trädgårdsyrket i många år. Det var bra att Lemon Queen piggade på sig. Sätt då om den i en lite större kruka så torkar den inte ut lika fort - ge den riktig krukväxtjord, inte planteringsjord om ni nu funderar över det. Om den skulle bli lite väl torr nån gång sen så ska ni veta att det inte är nån panik, den tål det även om den hänger. Huvudsaken att den inte står torr i flera dagar och blir helt uttorkad. Lycka till med era Pelargonia!!
Red Top
14-05-2009, 07:54
Vad roligt! Då vet ni att den tillhör den törstiga sorten, som de flesta doftpelargoner. Det är med växter, som med mycket annat här i livet. Man får pröva sig fram. Det som fungerar för en fungerar inte för alla.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.
|
|
 |
|
|