Alexander-VG-zon3
Hej hej

nu är ju vintern äntligen över i stora delar av sverige och sommaren börjar inta, längst i norra sverige börjar den kanske också ge med sig?

hur har vintern gått för er ? har växterna klarat sig ?

jag tycker det har varit en hård vinter (även om den varit mild).

liten rapport frånträdgården ( fått förklarat över telefon har inte sett i verkligheten)

alla perenner har klarat sig bra, även agapanthusen verkar ha klarat sig (några iallafall, vet inte om alla gjort det. har en hel del olika arter/namn sorter). Musa basjoo bananen vet jag inte än om den lever, den är dock sen med tillväxt. Arounda donax som jag testat igen har dött, pampas gräset (äkta) verkar ha klarat sig. lika så alla frilands kaktusar.

Catalpan har klarat sig bra också, däremot har den vanlig druvflädern frusit i topparna. Trumpetrankan har klarat sig utan skador och redan i full gång med nya blad. Japanska träddödaren har frusit ihjäl och blåregnet har frusit lite i topparna. kamelian verkar ha dött lika så lagerbusken har gett upp denna vinter. mina rosmarin buskar är det 50/50 en del har dött och en del lever och mår bra. fikonen har alla klarat sig utan större skador. bland fikonen står mullbär och japansk mispel som verkar leva, den Japanska misplen är sen med att få nya blad men enligt mormor verkar den leva ev har den frusit lite i topparna som den gjorde förra vintern.

Fatsia japonica buskarna har en ruttnat och en utan skador och den tredje har frusit ner till hälften. fantastisk att det kan skilja så mycket!. Valnöten har som vanligt frusit ner till hälften ( ung planta av äkta valnöt). Parkaralian har klarat sig utan skador. den Brokbladiga frilands hibiskusen är helt utslagen dock är där någon gren som frusit den verkar vara lite känsligare än den vanliga gröna. Trollpilen (Skruvpilen) har nog ruttnat eller frusit ihjäl. Fuchsiorna har som vanligt frusit ner till markytan. Hebebuskarna har en klarat sig utan skador och en har dött (klarade bara 2vintrar en vanlig sådan Hebe med brokigablad). nu ska vi se om det var nåt mer

Curryört och Helgonört och Silverek har alla klarat vintern, är dock lite osäker på Silvereken. och i samma plantering står en Buddleja som har frusit lite i topparna. Oliven verkar har klarat sig fint enbart frusit i topparna. det är väl det mest intressanta

det var från trädgården i skåne zon 1-2.

sedan har vi det på balkongen/uteplatsen i zon 3-4 syd/öst om Göteborg och här har det gått värre

Oxbär, Brudbuske, Rönnsumak, Lavendel, Fikon, Kiwi, Hortensia, brokbladig fläder och buddleja och buskjohannesört, vinterrosling, aucuba m.m. har frusit ihjäl ( eller rättare sagt ruttnat vid jordytan). dom verkar inte klarar av att övervintra i krukor även med mer eller mindre vinterskydd . nästa vinter tas ALLT in inne.

det som överlevt i kruka (flesta utan skador faktiskt)
rödbladig flikfläder, lönn, alla rosor, väderkvarnsplamerna (dock bara 3-5blad som överlevt men nytt har redan vuxit ut), blåregn, Lagerstroemia indica, nerium oleander, oliv - har alla klarat vintern ute dock med mer eller mindre skydd i form av väv, bubbelplast.

även om det är tråkigt att en del har dött i vinter så är det ändå intressant att se vad som skadas och vad som inte skadas. ibland blir man fundersam att det är känsligare växter som biland lyckas överleva och att härdigare får det tufft. men en annan vinter (eller sommar) så är det någon annan som har turen på sin sida, känslig växt eller ej.
Huggorm
Där jag håller till tio mil ovanför Göteborg i en bra zon 3 hade vi riktigt elak barfrost i flera veckor runt jul. Det mesta verkar dock ha klarat sig. Zelkovan som bara skulle klara zon 2 hade inga som helst skador, ej heller manchuriska valnöten, sibiriska korkträdet eller kaukasiska vingnöten. Däremot har min korallsumak dött, men den var märkt zon 2 och fick inte den omvårdnad den förtjänade. Dessutom har min sukribe staketdruva förlorat all fjolårsved, om det beror på kylan vet jag inte

Edit: I kruka övervintrade jag lönn, hästkastanj och lind och samtliga har klarat sig utan skador. Visserligen skall dom klara klimatet men krukorna förbättrar ju inte direkt läget
Överbölingen
Från Mittsverige och zon 5-6 har inga förväntade eller befarade skador skett. Den döende Flammentanzen har gått över till ett komposterande liv efter detta. Men det var vi beredda på. Buskar, perenner och träd som borde stå i mellansverige visar upp en strålande vitalitet. Det vi har som bör kara sig här har gjort det. En Forsythia har inte slagit ut än men knopparna i grenspetsarna började svälla förra veckan. En hel del är sent men det är förmodligen en mariginell förskjutning
Bedömningen är att det djupa snötäcket värmde nog gott undervintern. Dessutom hade vi en förhållandevis grund tjäle som fort började släppa igenom smältvattnet trots lerjord och fin mjäla.
Befarade att de (vid planteringen) helt osynliga Leewisiorna av pygmé modell skulle fara illa efter att ha läst om regnskydd till dessa men de kommer snällt. Hade vi täckt med en stenhylla är jag rädd att vi fått frysning i hålrummet i stället. Två flädrar som tillhör max zon 4 fryser tillbaka varje år men det vet vi. Men så länge roten lever!
Inga sorkskador men grymma älgskador på Salix bullata. En är väldigt illa åtgången. Trodde att vresrosorna skulle få markklippas men trots att älgarna gått fram och tillbaka i häcken och på båda sidor så är det inga som helst skador. Men de skall ge fan i att skita på altan när de käkar upp Evas juldekorationer ur fönsterlådorna. Snöskador? Bara en allvarlig. Körsbärsträdet Huuvimaya som vi planterade förra året har fått toppskottet knäckt på en halv meters längd. Så nu måste jag försöka binda upp en gren till en ny topp.

Nu skall jag packa för Türiresan. Skall strosa i Fjollträsk en stund i morgon.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Huggorm @ 12-05-2009, 23:58) *
Där jag håller till tio mil ovanför Göteborg i en bra zon 3 hade vi riktigt elak barfrost i flera veckor runt jul. Det mesta verkar dock ha klarat sig. Zelkovan som bara skulle klara zon 2 hade inga som helst skador, ej heller manchuriska valnöten, sibiriska korkträdet eller kaukasiska vingnöten. Däremot har min korallsumak dött, men den var märkt zon 2 och fick inte den omvårdnad den förtjänade. Dessutom har min sukribe staketdruva förlorat all fjolårsved, om det beror på kylan vet jag inte

Edit: I kruka övervintrade jag lönn, hästkastanj och lind och samtliga har klarat sig utan skador. Visserligen skall dom klara klimatet men krukorna förbättrar ju inte direkt läget

har glömt vilken min sumak var, det var en flikbladig. jag har för mig att vi diskuterade det en gång?

hon jag köpte den av sa att den skulle klarar zon 3, men så har jag ju haft den i kruka utan skydd så det har väl gjort sitt.

annars verkar det ju ha gått bra för dig.
Azur
Oktober var kall och blöt, november varm och solig, så mina höstsådda fröer grodde. Sen kom december med en halvmeter snö som smäte nästan direkt och orsakade stora översvämningar - sjön steg 2.5 meter och vattnet stod decimeterdjupt på fältet utanför. Sen frös alltsammans. Snön kom sent och låg kvar länge. Våren var 2 veckor senare än förra året.

Förluster: höstsådda fröerna dog nästan allihop, Murgrönan tappade alla blad, men verkar ha överlevt, och haren ringbarkade äppelträdet på senvåren. De flesta lökar och perenner (vintergäck, snödroppar, cyklamen, liljor mm) jag satte i höstas verkar inte ha överlevt, decimetertjock is är nog inte idealisk vintertäckning för lökar.

Kort sagt en ganska svår vinter.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Överbölingen @ 13-05-2009, 08:28) *
Bedömningen är att det djupa snötäcket värmde nog gott undervintern. Dessutom hade vi en förhållandevis grund tjäle som fort började släppa igenom smältvattnet trots lerjord och fin mjäla.
Befarade att de (vid planteringen) helt osynliga Leewisiorna av pygmé modell skulle fara illa efter att ha läst om regnskydd till dessa men de kommer snällt. Hade vi täckt med en stenhylla är jag rädd att vi fått frysning i hålrummet i stället. Två flädrar som tillhör max zon 4 fryser tillbaka varje år men det vet vi. Men så länge roten lever!

det är ju en fördel att ha mycket snö, här har det växlat mycket från barmark och till snö och mycket regn emellan åt. och frusit hårt ett par gånger.

Lewisia ger jag inget regnskydd alls och dom klarar sig bra i min trädgård i skåne. dock odlar jag dom i ren grus/sand så det hjälper väl en hel del.

men det verkar som det mesta ha klarat sig bra hos dig också? förutom tråkiga älgskador.
Alexander-VG-zon3
CITAT (Azur @ 13-05-2009, 09:34) *
Oktober var kall och blöt, november varm och solig, så mina höstsådda fröer grodde. Sen kom december med en halvmeter snö som smäte nästan direkt och orsakade stora översvämningar - sjön steg 2.5 meter och vattnet stod decimeterdjupt på fältet utanför. Sen frös alltsammans. Snön kom sent och låg kvar länge. Våren var 2 veckor senare än förra året.

Förluster: höstsådda fröerna dog nästan allihop, Murgrönan tappade alla blad, men verkar ha överlevt, och haren ringbarkade äppelträdet på senvåren. De flesta lökar och perenner (vintergäck, snödroppar, cyklamen, liljor mm) jag satte i höstas verkar inte ha överlevt, decimetertjock is är nog inte idealisk vintertäckning för lökar.

Kort sagt en ganska svår vinter.

det låter inte alls bra! som sagt vintern tycker jag har varit mild men hård för en del växter.

en del av mina höstsådder strök också med. bland annat sådde jag några klätt frön som grodde direkt och dom frös ihjäl senare. som tur va så sparade jag hälften av allt.

även här har en del lökar/knölar ruttnat.
Myosotis
Här (Skåne zom 3) har det också varit kallt under barmarksperioder, så tyvärr har det inte varit någon bra vinter. Inga spår av Callan och Cosmos atrosanguineus som jag ville testa att övervintra ute. Hade jag testat ifjol hade det nog gått. Min Narcissus bulbocodium kan jag inte heller hitta -cry-.gif , har tittat på gamla bilder och kommit fram till att lövhögen nog låg på fel ställe! duh.gif
tepa
Hej

Jag har en perenn Malva, som klarade förra vintern bra. Men nu syns inte ett livstecken ! Förstår inte varför. Odlar ju intet ätbart, har heller inte sått något i höstas. Magnolian tror jag torkade bort tidigare på sommarn, inget livstecken där heller. Incarvillean har jag heller inte sett något av. En Vinteriberis ser rätt så död ut, men två bredvid har fått lite grönt på sig. Men dom måste flyttas till ett torrare stenparti omgående. Klarar ju inte vinterblöta. Sen har jag två styck Gulltörel som ser heldöda ut, förstår inte heller varför. De planterades i fjolvåras. Kanske dom har stått för blött i vinter dom också ? Jo, och så en Lewisia är borta för alltid och en par suckulenter, som jag dumt nog planterade bredvid Vinteriberisen, säkert för blött i vinter.

Hälsn Tepa
skogstroll
jag planterade 2 gräs förra året (ett elefantgräs och en nishidake) som inte klarat sig :-( lite surt... försökte att skydda dem med löv.. annars verkar det mesta ha tagit sig. Fingerborgsblommorna hittar nya ställen varje år som vanligt fast de är verkligen inte kräsna, tar minsta lilla bergskreva...
Alexander-VG-zon3
CITAT (Myosotis @ 14-05-2009, 11:52) *
Här (Skåne zom 3) har det också varit kallt under barmarksperioder, så tyvärr har det inte varit någon bra vinter. Inga spår av Callan och Cosmos atrosanguineus som jag ville testa att övervintra ute. Hade jag testat ifjol hade det nog gått. Min Narcissus bulbocodium kan jag inte heller hitta -cry-.gif , har tittat på gamla bilder och kommit fram till att lövhögen nog låg på fel ställe! duh.gif

ge inte upp om callan än! mina visar sig sent. slutet av Maj och början av Juni har jag för mig jag brukar se bladen.

jag tror regnet har varit skadligt för många perenner i år. förra året var ju mer regn men dock mycket mildare ptmisntonde i trädgården vilket jag tro gjorde att fler klarade hög väta bättre.

CITAT (tepa @ 14-05-2009, 12:16) *
Jo, och så en Lewisia är borta för alltid och en par suckulenter, som jag dumt nog planterade bredvid Vinteriberisen, säkert för blött i vinter.

Hälsn Tepa

det är då man märker att jorden har stor betydelse för en del växter under vintern!.

CITAT (skogstroll @ 14-05-2009, 12:49) *
jag planterade 2 gräs förra året (ett elefantgräs och en nishidake) som inte klarat sig :-( lite surt... försökte att skydda dem med löv.. annars verkar det mesta ha tagit sig. Fingerborgsblommorna hittar nya ställen varje år som vanligt fast de är verkligen inte kräsna, tar minsta lilla bergskreva...

dom gräsen har jag märkt att dom kan ta tid på sig innan dom visar tecken. så vänta lite innan du ger upp.
Gunilla T
CITAT (skogstroll @ 14-05-2009, 12:49) *
jag planterade 2 gräs förra året (ett elefantgräs och en nishidake) som inte klarat sig :-( lite surt... försökte att skydda dem med löv.. annars verkar det mesta ha tagit sig.

Miscanthus giganteus (elefantgräs?) har precis visat sig här hos mig, likaså Miscanthus sinensis "Nishidake" ha tålamod..
Ullet
Har varit en hård vinter med mycket kyla men med mycket snö som det tog tid att smälta nu i vår. Men det mesta har klarat sig.
Jag har däremot lyckats ta död på en Finlands vita ros härdig i zon 8, och hur det gått till vete gudarna för en zon 3 ros lever en meter därifrån. wink.gif
Två rosenbuskar har dött men de är relativt nyplanterade, så det känns inte alltför underligt och deras läge är inte alltför optimalt, rätt oljust wink.gif (man får prata norrländska va? wink.gif) fingerborgsblomman lever inte o inte silverbusken, men sötkörsbärsträdet har överlevt till min stora förtjusning. Allt som allt är jag rätt nöjd ändå med vintern som har gått. rolleyes.gif laugh.gif
pleximaster
Min amerikanska gula buskpion slog ut igår, det är bara det att den är inte gul utan rosa.... ympen måste ha dött i vinter. Synd men de rosa blommorna är också väldigt vackra.

mvh plexi
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon