Sussgirl
Hej!
Förra året köpte jag tre stycken plantor av kokardblomster , de blommade hela sommaren och var så fina.
Men nu ser jag inte dom i rabatten..kanske en har kommit upp.
Men visst är de perenna? Finns ju med i perennbok osv.
Någon som vet?

Mvh Susanne
tepa
Hej Sussgirl

Mina är iaf perenna. Jag köpte frön ifjol och sådde längs med en södervägg. De kom igång ganska sent på sommarn, men blommade vackert. De vissnade nog inte ner helt i vinter, och nu har de börjat bli lite grönare och växer. Nog tror jag dina ska börja också. Jag bor i zon 3-4.

Hälsn Tepa
Irene_L
Jo kokardblomster, gaillardia är perenn men jag har märkt att det är en kortlivad perenn. Jag har haft den i flera år...många plantor eftersom jag sår den själv men jag märkte förra året att det var flera som inte överlevt vintern. Så iår har jag sått nya. Den är väldigt lätt att så själv! yes.gif
Jag har läst detta: "för mycket näring kan förstärka dess tendens att blomma så länge på hösten att de inte klarar av att övervintra. Övervintringsmöjligheterna förbättras om man i sept klipper ner stänglarna till strax ovanför bladen så bildas nya skott. Torr vintertäckning ökar chanserna".

Men ge inte upp ännu. Jag har för mig att kokardblomster brukar komma upp lite senare på våren så ännu finns det chans...

Sen finns det en sommarkokardblomster som bara är ettårig.
malin72
CITAT (Irene_L @ 13-05-2009, 08:36) *
Jag har läst detta: "för mycket näring kan förstärka dess tendens att blomma så länge på hösten att de inte klarar av att övervintra.

g.gif jaha då kan det vara därför som mina bara försvann då...jag hade dom nog bara det året jag fick fröna från dig och dom blommade sen var dom borta unsure.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon