Eva Swahn
Om du står med rumpan mot Malmö stadsbiblioteks huvudingång ser du på andra sidan gatan en vacker dammanläggning. OK?

Där växer ett vackert högt gräs (nästan manshögt) som har en mjuk vippa överst, där alla vippstråna är lika långa och fästa i en punkt - som ett städredskap typ. Vad heter detta gräs?

Jag menar inte den jättelika bambun, utan det andra.

Nån kunnig malmöbo på forumet?
KURT
Om det är gatuförvalningen som har planterat det och sköter det så:

"Gatukontorets kundservice
Gatukontorets kundservice tar emot och vidarebefordrar alla frågor och ärenden som avser parker, lekplatser, hundrastplatser, offentliga toaletter, gator, cykelbanor, vägar, gångbanor, trottoarer, gatubelysning, trafiksignaler, parkeringsfrågor, skyltar, ombyggnadsprojekt, gaturenhållning, vinterväghållning, rännstensbrunnar, papperskorgar, skadedjursbekämpning etcetera.
Vill du rapportera skadegörelse, klotter eller någonting som gått sönder så kontakta Gatukontoret.

Telefon: 020 - 34 45 00 (dygnet runt)
Fax 040-12 17 01
E-post: gkkundservice@malmo.se
Adress: Torpgatan 2, Stadshuset (öppet vardagar klockan 07.30 - 16.00)"
Unn
I bakhuvudet ser jag lampborstgräs, men det var ett tag sedan jag var malmöbo...
unn
Micke
Det är 40 år sedan jag var malmöbo (!), men hur skulle det vara med pampasgräs, Cortaderia selloana?

Micke
Eva Swahn
Nä, varken det ena eller andra. nu har jag tagit Kurts rediga förslag om gatukontoret och mailat dem. Meddelar om jag får svar.
renate
ohmy.gif Elefantgräs kanske?Min son är Malmöbo,men växter är inte hans grej.Det blir spännande. rolleyes.gif rolleyes.gif
Renate
Nutten
Hmm, själv har jag bara varit vid just stadsbiblioteket vid enstaka tillfällen, senast i somras, och då var hjärnan full av mina intryck från Slottsparken! Det är lite synd, eftersom jag ska kunna det här med växter!

Om du beskriver färg på vippan, hur breda bladen var och vilken nyans de hade (randiga, blåaktiga, gulaktiga osv) så underlättar det! Finns ju mängder med gräs som lätt blir omkring 2 m. Alternativt får du vänta tills du får svar på ditt mail förstås!
Eva Swahn
http://www.esveld.nl/htmldia/m/mismal.htm

Nu vet jag vilken typ av prydnadsgräs som växer vid stadsbiblioteket i Malmö. Hittade en artikel i tidningen Natur och trädgård (2/03 sid 22). Det är en slags miskantus (Miscanthus sinensis) men jag vet inte vilken sort. Den liknar mest den som finns på länken, men det finns ju massor av varianter har jag förstått.

Mitt mail har skickats från Gatukontoret till nån annan snubbe/snubba och vi får väl avvakta vad de säger.

Växten i Malmö är så hög att jag kan nästan gömma mig bakom det gröna övervallande gräset, plymerna är underbara att smeka.
Ewa L
CITAT (Eva Swahn @ 14-10-2003, 11:47)
Växten i Malmö är så hög att jag kan nästan gömma mig bakom det gröna övervallande gräset, plymerna är underbara att smeka.

Är själv stor fantast av vackra gräs, men kan inte låta bli att fnittra åt bilden jag får på näthinnan när jag ser dig stå och smeka växten för att i nästa ögonblick leka titt-ut med dig själv. laugh.gif biggrin.gif
KURT
CITAT (Eva Swahn @ 14-10-2003, 11:47)
Mitt mail har skickats från Gatukontoret till nån annan snubbe/snubba och vi får väl avvakta vad de säger.

Stadsträdgårdsmästare Gunnar Ericson borde väl veta?

Email: gunnar.ericson@malmo.se
Sylvia
Om vippan ser ut som en piassarakvast, d v s med "avhuggen" topp, skulle det kunna vara Miscanthus sinensis 'Kaskade'.
Lars
Eller M. sinensis 'Nishidake'...

Lars
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon