Starlight
13-05-2009, 08:03
Bor i zon 4-5 och har ett växthus utan extra värme. Såg att det nu finns fullt av tomatplantor och annat i affärerna, men är det inte för tidigt att sätta dem i växthuset ännu? Vet ju att gurkorna vill ha det varmt men hur är det med tomaterna?
Känns tidigt med tanke på att vi hade frost i går natt! Samtidigt kliar det ju i fingrarna på mig när jag ser alla roliga plantor som finns att köpa...... :-)
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2009, 08:32
Jag har inte vågat sätta ut mina än i zon 2 i växthuset, tomater gillar inte temperaturer under +7C.
Eva 33c
13-05-2009, 08:39
utan extra värme skulle jag inte sätta ut några tomater än. Själv har jag bubbelplast och värmefläkt och tomaterna står där nu i sina krukor sen en vecka tillbaka ungefär. Sen planterar jag dem i jorden i slutet av maj-början av juni när jag har fått lite vättre plats därinne.
Lady Hamilton
13-05-2009, 08:50
Jag tror håller med Åsa o Eva. Själv har jag tomatplantorna ute i växthuset sedan ett par veckor. Men så har jag både bubbelplast och värmefläkt. +att de står i krukor så att jag kan ta in dem OM det skulle smälla till att bli kallt. Slutplanteringen gör jag i början på Juni.
Trots att jag bor i zon 4-5 har vi ej haft frost på över en vecka och enligt norska vädret "yr" så kommer ej någon frost den närmaste veckan heller där jag bor. Men av erfarenhet så vet jag att det alltid brukar komma något "bakslag" strax innan faran är över och har man då otur så är plantorna förstörda

Visst, man kan köpa nya plantor och plantera men det blir inte samma sak som de man har drivit upp själv och vårdat ömt
Eva 33c
13-05-2009, 10:32
CITAT (Lady Hamilton @ 13-05-2009, 09:50)

Men av erfarenhet så vet jag att det alltid brukar komma något "bakslag" strax innan faran är över och har man då otur så är plantorna förstörda
Det är just det som är så hemskt, att förlora sina plantor på "upploppet"

Efter allt pyssel man lagt ner på dem så ska man nog ge sig till tåls någon vecka extra och inte chansa.
pollenper
13-05-2009, 10:49
Min erfarenhet (obs min) av tomater är att, när jag haft möjlighet att jämföra, och jag satt ut tomaterna tidigt i växthuset, trots nattemperaturen i växthuset sjunkit till närmare noll, även under längre perioder.
Så har alltid plantorna i växthuset varit kraftigare och fräschare än mina plantor som fått stå kvar inomhus.
Min rekommendation är att testa med ett par stycken.
Jag vet också att det står i all litteratur att nattempen ska vara minst sju grader.
Jag såg också att Åsa, som verkar vara en av forumets kunnigare odlare, förespråkar sju grader.
Har du testat med för tidig utplantering någon gång?
Eller finns det någon mer än jag som gjort det?
Gurka vet jag att det inte funkar med.
Eva 33c
13-05-2009, 11:23
Jag kan säga så här, av egen erfarenhet. Jag har satt ut tomater tidigare i början av min "växthus-karriär", i år är det min 14e säsong. Och jag har upplevt att tomaterna stannar i växten. De har aldrig dött för mig, så kallt blev det aldrig. Men när de väl stannat i tillväxt så tog det tid innan det blev fart på dem igen när värmen blev stabilare. Så skörden blev försenad och förmodligen också mindre även om den aldrig uteblivit. Själva plantorna var hela tiden kraftiga och fina. Nu har det säkert betydelse hur länge temperaturen ligger under 7 grader, och hur ofta. Vårar kan var lite olika kalla, kommer inte solen upp en dag så kan ju hela dygnet vara under 7 grader (nu pratar vi ju om "utan fläkt") osv.
Jag har blivit försiktigare med åren pga dessa erfarenheter.
Lady Hamilton
13-05-2009, 11:51
Jag har planterat ut för tidigt och förlorat ALLA mina Gurk o Tomatplantor ett år. Och det misstaget vill jag inte göra om. Det året smällde det till och blev rejält kallt en natt och trots täckning med fiberduk så klarade inte mina plantor sig. Men det var innan jag började med fläkt i växthuset
Alexander-VG-zon3
13-05-2009, 12:27
jag är en som planterar ut tidigt. redan i april-maj har jag tomater ute utan växthus i krukor. dock tar jag in vid frost. men så tidigt är det ju flera nätter på runt +1c +5c ibland har det nog varit på gränsen med frost. dock oftast varma dagar. jag planterar ut tidigt av att jag tycker dom blir rangliga och taniga inne och att jag vill ha ut dom så fort som möjligt.
men är bara dagarna varma så har mina olika tomat plantor klarat sig utan skador och har växt normalt och blommat som dom ska. är det svala dagar och svala nätter så har dom avstannat i tillväxt och därmed en senare blomning kanske. men jag har ändå alltid fått tomater varje sommar. i skåne zon 1-2.
men ska man gå efter temperatur så bör dags tempen vara i skuggan vara över +15c och natttempen vara över +10c för att tomaterna ska växa aktivt och trivas bra. men dom kommer klara mycket lägre dags och natttemp utan att dö.
tomaterna får ju dock inte utsättas för frost, och längre norrut får man vänta alt ha dom i kruka tills dom sista järnnätterna är förbi. har man dom i krukor kan man ju ta in dom under natten om det skulle bli frost.
Jag har också alltid bråttom att få ut mina plantor i växthuset (från 3:e v. i februari), men jag har en fläkt och minst 6 grader till tomater och minst 10 grader till gurka, melon och paprika.
I slutet av mars brukar jag plantera ut förkultiverade sallatsplantor och i år planterade jag ut tomatplantor i landet första veckan i maj. Jag odlar i zon 1.
Starlight
14-05-2009, 19:17
Tack för alla svar angående tomaterna, jag ska ge mig till tåls ett tag till, vill ju som sagt inte att plantorna ska dö när man nu vårdat dem ömt!
pollenper
16-05-2009, 16:19
CITAT (Starlight @ 14-05-2009, 20:17)

Tack för alla svar angående tomaterna, jag ska ge mig till tåls ett tag till, vill ju som sagt inte att plantorna ska dö när man nu vårdat dem ömt!

Men till nästa år, så en för mycket och testa
Tack för frågan
Man chansa när man har mycketr pengar och tid om det finns bra informationen, varför ska man chansa.
H:Bassam
skogstroll
22-05-2009, 11:42
jag bor i zon 2-3 och har satt ut mina tomater nån vecka under ett par gamla fönster som är lutade mot en södervägg. Det funkar bra utan att ta in.
Har även hm glömt små chiliplantor ute om natten och det har gått. Fast det kan ju komma en köldknäpp så jag får nog skärpa mig med chilisarna
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.