Full version: växt släkt tavla?
polarbear_
jag har just intresserat mig för växter, men att lära sig alla växt "grupper" eller vad de kallas är ju omöjligt om man bara har en fält flora. och jag har sökt i timmar nu efter någon typ av släkt tavla/ -karta eller släkt träd, vad som helst för att jag ska förstå. men utan framgång.
jag hittar inte ens en lista på alla "grupper", heter de grupper? eller kan det va släkten?
det finns ju inte ens något botaniskt forum!! mer än kanske det här.. vet inte riktigt om de här forumet räknas som ett sådant... skit samma.
jag skulle också uppskatta om någon vet nån bra hemsida med bestämnings nycklar. min fältfloras bestämningsnyckel är defenetivt inte för nybörjare, då den inte ens förklarar alla tusentals termer som finns..
och när jag ändå håller på att önska.
kan någon tipsa mig om någon bra tegelsten som tar upp iaf alla svenska växter lite mer grundligt.
Gossen Ruda
På nätet finns den Virtuella floran. Där finns alla släkten och familjer uppräknade förutom alla svenska arter.

Edit: Inga bestämningsnycklar från början, bara inom släktena och familjerna. Om det inte till kommit något nyss.
officinalis
De flesta fältflororna beskriver noggrannt alla botaniska uttryck som används, så ifall din fältflora inte gör det, så kika efter en ny tycker jag.
Är du ute efter ett visuellt träd? Tror det blir svårt att få det överskådligt.

Du kan också använda dig av Engelska wikipedia och Den virtuella floran för att bilda dig en uppfattning om de olika släktena och familjerna.
polarbear_
jo jag har redan hittat virtuella floran, men jag hittade inte.. "de jag sökte för än nu", man blir lätt lite "långsam" efter några timmar framför datorn..
men min ursprungliga tanke var nog ett släkt träd.
och ja, jag har redan börjat söka. som sagt, en tegelsten, men också en bra fältflora. förslag?
Gossen Ruda
Inom botanikkretsar brukar följande bok betraktas som en bibel, jag är varken religiös eller botanist så jag vet inte om det stämmer: Krok, T. & Almquist, S. Svensk Flora. laugh.gif
officinalis
Mina förslag...

Fältflora:
Svensk fältflora, Bo Mossberg & Lennart Stenberg. ISBN10: 9146213368

Tegelsten:
Den nya nordiska floran, Bo Mossberg & Lennart Stenberg. ISBN 9146175849
Huggorm
CITAT (officinalis @ 13-05-2009, 12:22) *
Tegelsten:
Den nya nordiska floran, Bo Mossberg & Lennart Stenberg. ISBN 9146175849

Jag har en sådan. Tycker den är otroligt svår att hitta i om man inte vet namn på det man söker. Det finns så otroligt mycket i den att man aldrig kan bläddra sig fram tills man hittar något som liknar det man letar efter. Fast det är väll inte tanken heller.
KURT
Det går inte att göra ett säkert släktträd på 2500 vilda växter och få någon överblick på det.
polarbear_
CITAT (Huggorm @ 13-05-2009, 13:22) *
Jag har en sådan. Tycker den är otroligt svår att hitta i om man inte vet namn på det man söker. Det finns så otroligt mycket i den att man aldrig kan bläddra sig fram tills man hittar något som liknar det man letar efter. Fast det är väll inte tanken heller.

jag tycker att dom böckerna verkar perfekt!
jag tänkte endå ha tegelstenen hemma som uppslagsbok. så när jag hittar en växt så hittar jag den först i min fält flora. sen går jag hem och läser på om den växten.

CITAT (KURT @ 13-05-2009, 13:39) *
Det går inte att göra ett säkert släktträd på 2500 vilda växter och få någon överblick på det.

nej de var inte så jag menade. förlåt att allt har blivit förvirrande, men de beror på att jag är ganska förvirrad.

jag tänkte mig något enkelt. tex. som nedan då det, för enkelhetens skull, börjar med ordet växt och avslutas med maskros (maskros står för alla separata växter).

växt - ? - ? - ? - ? - ? - maskros
officinalis
Ja, tegelstenen gör sig bäst som uppslagsbok.
ronja
Du kan ju kolla här också!

http://www.digiflora.se/seek/user_logout_login.php

Om du vill bli duktig på att artbestämma, rekommenderar jag en bra lupp och "Kroken". Mossberg kan man använda för att bekräfta det man nycklade fram i "Kroken". Lär dig något om växternas anatomi så att du känner igen begreppen i nycklarna. Efter ett tag lär man sig de vanligaste familjerna och kan ta till den något mindre vetenskapliga varianten att bläddra på familj i Mossberg.

Det är jättekul att nyckla och hamnar man i slutänden på rätt växt (efter att man kollat i Mossberg) så är man så stolt! Allt som oftast hamnar i alla fall jag på någon sällsynt fjällväxt när jag nycklar på växter plockade i Småland. whistling.gif
Piccante
Universitete på Hawaii har bra "släktträd" http://www.botany.hawaii.edu/faculty/carr/pfamilies.htm där finns fylogram som visar släktskapet mellan alla växtfamiljer.

Sen finns tree of life med http://tolweb.org/Angiosperms/20646
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon