Full version: Tips på växt?
Susalusa
Vi har en hörna av trädgården där vi har pallkragar och odlar i. För att avskärma det området från resten av trädgården och för att skapa ett rum, som det så fint heter nuförtiden, tänkte vi först sätta en rad med liguster. Vi har liguster runt tomten, förutom just här, där grannen planterade tuja innan vi köpte tomten. Jag vill inte ha tuja i vår trädgård, därför blir det ingen rad med tuja och det känns fel med liguster eftersom vi har tuja i tomtgränsen här.

Jag skulle gärna vilja ha nåt som blommar, men kan bilda en gräns mot det här området.

På hösten och vintern vill jag att man fortfarande ska se att det finns nåt där, det ska inte vissna ner helt.

Vill gärna ha det runt 50-70 cm högt, och så vill jag att det blir ganska tätt, som en häck.

Hoppas ni förstår lite vad jag menar, och kan tipsa om nåt kul! Jag har ingen aning, nämligen... Ny på det här med trädgård... help.gif

Tack på förhand!
ingrids
Buskrosor kanske?
Monica B
Buskar kan man kanske tänka sig Norsk Brudspirea, Rosenrips, Vresros av någon slag, Rhododendron (städsegrön), Mahonia (städsegrön), Deutzia, Weigela. Bor du i mildare klimat så kan du t ex ha Lagerhägg som är städsegrön.

Perenner blir lite svårare att ge förslag på eftersom du inte vill att det skall vissna ner helt utan vara städsegrönt. Jag kan inte komma på några som inte vissnar ner helt. Pioner kan ju annars användas som "häck" men dom vissnar ju ner över vintern.

[attachment=34620:Signatur.jpg]
noora
Rosenspirea kanske? Om du vill att det ska blomma länge kan du kanske blanda olika sorters buskar som har olika blomningstid.
Susalusa
Lagerhägg låter som ett bra alternativ, eftersom vi bor i zon 1. Deutzia har jag tänkt ha på ett annat ställe i närheten, så det får räcka där. cool.gif

Andra förslag?
Blomstertanten
Lavendel är fint att sätta som en låg "häck". Vintergrön kanske man inte kan kalla den ,men vissa år kan den hålla sig ganska grön.
Susalusa
Ja, tanken på lavendel slog mig faktiskt. Men det är norrläge, klarar lavendel det? Dessutom ganska blåsigt läge...
Susalusa
Hur klarar lagerhäggen blåst?
Aqvakul
Lagerhägg kan om det blir en lite strängare vinter drabbas av frostskador, vilket gör att den kommer att se tråkig ut i flera säsonger. En låg Rhododendron är i så fall tåligare och dessutom så blommar den betydligt vackrare. Blåst är inte idealiskt för varken lagerhägg eller rhododendron. De tål att stå både soligt och relativt skuggigt, men kräver rätt mycket vatten i full sol.

Om du kan tänka dig något vintergrönt som inte blommar, så är idegran och buxbom vackert och väldigt formbart.
Susalusa
Eftersom vi bor i nordvästra Skåne så har vi inga problem med stränga vintrar... Det blir aldrig riktigt vinter här, känns det som. Så det är nog inget problem med lagerhäggen i den bemärkelsen. Men med tanke på blåsten ska vi kanske ta oss en funderare till.

Nja, jag vill ju gärna ha nåt som blommar där. Så idegran och buxbom är uteslutet. Annars tack för tipset! tongue.gif
lottapotta
Det är tidigare i tråden tipsat om vresros. Den ska klara blåsten mycket bra. smile.gif
Blomstertanten
Nu har jag "hittat" nåt som kanske kan passa !
JAPANSK BUSKROSLING (Pieris japonica 'Katsura'). Kompakt, vintergrön buske med mycket dekorativa, röda nyskott som finns hela växtsäsongen. Rosa blommor i april-maj. Trivs i något sur mulljord. Höjd 50-80 cm.
Finns på Horto Green.
Den ser snygg ut o med de röda toppskotten ser det ju ut som om den blommar hela tiden biggrin.gif
Hittade en artikel här om roslingar Odla om Buskroslingar
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon