FlitigaLisa
Hej alla! En av mina långa rangliga tomatplantor har vikt sig på mitten, inte riktigt gått av ännu, men det är ett klart veck i alla fall.
Är det någon ide att försöka stödja upp den eller är det bättre att klippa av den i vecket och hoppas på att den skjuter nya skott eller är det lika bra att slänga skiten?
confused.gif
therese.kvist
Kan du inte vika ner stammen i jorden, eller alltså plantera om den och försök ringla ner stammen i krukan så kommer den leva vidare!!!
FlitigaLisa
Tja... den är en meter hög så det känns som en svår uppgift att ringla ned den i krukan.
Eva 33c
ibland kan de läka ihop om man stöder upp dem, annars kommer den säkert att skjuta nya skott om du klipper av den också under förutsättning att den inte gått av under de nedersta bladen.
GunnellF
Klipp av den är också mitt tips - det växer snabbt ut nya skott. Men försök att få den kraftigare i växtsättet. Hur har du den ställd? Ute eller inne? Hur göder du den, med vad alltså?
FlitigaLisa
Tja, den har stått för mörkt, det är antagligen därför den är gänglig. Väntar otåligt på att det ska bli varmare och jag kan flytta ut allt i växthuset, finns inte tillräckligt med plats för alla i fönsterljuset sad.gif
schmut
klipp ner den och testa att använda det överblivna materialet till sticklingar?
MariaS
Det går att binda fast ett stöd på stammen. Men se upp så du inte stryper den!

Sen går det att sätta toppen i blöt jord som stickling. De tar sig på några dagar.
FlitigaLisa
Tack alla för svar! Jag har klippt av toppen och ska även plantera den i jord och se om den tar sig.
Kanske ett bra sätt att föröka sitt tomatbestånd wink.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon