Christa
Jag förodlar en hel del grönsaksplantor. När jag sätter dem i Änglamarks plantjord tycker jag den verkar lite för tät. Tänker att om jag blandar in något så kanske rötterna får mer syre och utvecklas bättre.

Vi har en hög stenmjöl som min sambo köpte för att ha vid plattläggning. Det är fint och grovt blandat.

1. Är stenmjöl bra att blanda i planteringsjorden och i så fall hur mycket?

2. Är stenmjöl som är avsett för plattläggning tillräckligt rent för att använda till grönsaker?
evaisa
Hej! Jag vet inte mycket om stenmjöl men jag brukar sprida stendamm på mitt grönsaksland. jag köper det i en liten spann på plantagen. Det skall göra att grönsakerna växer bättre och blir godare........ så stenmjöl kan va riktigt bra..... om det nu inte är för smutsigt.
GunnellF
CITAT (Christa @ 13-05-2009, 12:38) *
Jag förodlar en hel del grönsaksplantor. När jag sätter dem i Änglamarks plantjord tycker jag den verkar lite för tät. Tänker att om jag blandar in något så kanske rötterna får mer syre och utvecklas bättre.

Vi har en hög stenmjöl som min sambo köpte för att ha vid plattläggning. Det är fint och grovt blandat.

1. Är stenmjöl bra att blanda i planteringsjorden och i så fall hur mycket?

2. Är stenmjöl som är avsett för plattläggning tillräckligt rent för att använda till grönsaker?

Tror inte det är nån bra idé med stenmjöl.
Bassam

Tack för frågan

Jag tycker att ni kan blanda en matsked stenmjöl med 10 liter jordblandning.

H:Bassam
KURT
Nej stenmjölet är alldeles för fint, man bör ha grövre grus. Man kan t o m ta stenkrosset som sprids vintertid.
Huggorm
Stenmjöl använder man för att tillföra mineraler till jorden, inte för att göra den lucker
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon