Christa
13-05-2009, 11:43
Det står ofta att man skall använda såjord när man förkultiverar. Jag sår i pop up boxar. Men om jag förkultiverar grönsaker som man ofta sår på friland, behöver jag använda såjord då?
När man sår dem i landet är det ju inte såjord utan vanlig gödslad jord.
Varför skall man över huvud taget använda såjord?
Det kan t ex vara frågan om sallat och kålplantor men även andra saker.
Jag tycker plantorna växer så sakta i såjord. Nu har jag fått ta till blomstra för att få fart på dem.
Om det skulle gro sämre i plantjord så borde de väl göra det även ute i landet?
Såjorden är porösare så det är mindre risk för svampsjukdomar eftersom det inte blir vatten stående. Dessutom är den mindre näringsrik, och endel unga plantor kan få rotskador om de odlas i alltför näringsrik jord.
Men man kan ju blanda ut vanligt jord med sand eller perlite, så får man liknande egenskaper. Men sedan beror det också på hur känsliga de växter man sår är.
Åsa, mälardalen zon 2
13-05-2009, 12:44
Man sår fröerna i såjord för att många växters fröplantor har känsliga rötter som inte tål för stark jord + såjord är ofta lucker och syrerik och det brukar förbättra resultatet. Växterna ska dock bara sitta i såjorden tills de har fått karaktärsblad då ska man skola dem i plantjord el. krukväxtjord, för då brukar de behöva lite mer näring.
Grönsaker däremot brukar inte vara så kinkiga och en del som ex. tomat och pumpa har inga känsliga fröer alls de kan ju t.o.m gro i gödselstackar.
(Och ja det gror sämre överlag på friland, står det 90% grobarhet på påsen när det gäller grönsaksfrö kan man räkna med att grobarheten blir runt 20-30% sämre vid direktsådd på friland. Det har dock inte bara med jorden att göra utan att klimatet är ojämnare ute.)
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.