Full version: Förvaring av fröer
Christa
Jag råkade ha mina fröer stående framme i solen några veckor under tiden jag funderade på vad jag skulle så. (Har för liten tomt och för många fröer.) Nu undrar jag om de kan ha blivit förstörda av det.

Grodden innehåller ju fett och fett härsknar väl lättare om det utsätts för ljus och värme?

1. Bör man egentligen förvara fröer mörkt och svalt?

2. Är sallatsfrön speciellt känsliga för att bli för gamla?

3. Vid vilken ålder brukar ni kasta bort era frön?

GunnellF
Ja frön ska helst förvaras mörkt och svalt, gärna i frysen om man ska spara dem! Grobarhetenstiden kan nog variera, men för att få veta det är det enklast att så fröna istället för att kasta dem - alltid kan nåt av fröna vara pigga! Förvarar man frön i frysen kan de behålla grobarheten rätt länge vad jag vet.
officinalis
Sallatsfrön har dålig grobarhet efter något år (enligt min erfarenhet i alla fall).
Jag förvarar fröer i kylen.
Masay
Tack för tipset om kylen! Har haft mina framme i solen, så det blir det genast ändring på. smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon