kramboa
Detta lilla träd tog jag hem från Kanarieöarna för flera år sedan varefter det levde ett hårt liv i en pytteliten kruka tills i våras, i princip allt grönt har kommit sen omplanteringen då. Men vad är de för träd? Tar man ett blad blöder det vit saft. Förslag på hur man förökar det?

[attachment=34623:100_1784.JPG]

[attachment=34624:100_1785.JPG]

[attachment=34625:100_1786.JPG]
Nyligen har det kommit en mycket liten blomma..
GunnellF
Någon slags Euphorbia gissar jag, men svårt att veta exakt vilken.
kramboa
Aha, tack! Då kanske det kan vara en sådan här:

[attachment=34627:pedroi.jpg]
Euphorbia pedroi

Ska tydligen vara från Portugal.
GunnellF
CITAT (kramboa @ 13-05-2009, 13:50) *
Aha, tack! Då kanske det kan vara en sådan här:

[attachment=34627:pedroi.jpg]
Euphorbia pedroi

Ska tydligen vara från Portugal.

Kan vara en sån, men det är svårt att säja. Det finns flera varianter av Euphorbia med såna blad.
Alexander-VG-zon3
det verkar som om den har en blomknopp. när den slår ut är det lättare att veta va det är.
Azur
Jag trodde först 1 & 3 var Oleander (Nerium), men det är samma växt alltihop, va?

Den i mitten har jag sett växa i öknen nära kusten på Teneriffa, den bildar metervida "halvsfärer", har faktiskt ett skott av den ute på balkongen, men jag vet inte vad den heter. Det är ganska säkert en infödd kanarie-växt.

Jag tror inte nån av dem är Euphorbia pedroi.
Pia mitt i Skåne
Det kanske kan vara den här?
Azur
Ja, det där är i alla fall den jag har - och jag tycker den ser exakt ut som den Kramboa har.
kramboa
CITAT (Azur @ 13-05-2009, 17:45) *
Jag trodde först 1 & 3 var Oleander (Nerium), men det är samma växt alltihop, va?

Ja alla bilder är på samma planta.

Nja, jag tycker min är mer lik den här. Alltså smalare blad och glesare mellan dem.
Pia mitt i Skåne
Blommorna kan kanske som sagt hjälpa till med att lösa mysteriet. Växten kan ju kanske också bli glesare och klenare i vårt land med mindre sol och kortare dagar...
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon