Full version: Plumeria
kathyr
Köpte min plumeria planta från trädgårdsmässan i San Diego 2004 och den var då som 30 cm lång stam. Plantan har bildat en massa blad genom åren, första 2 år kom det upp till 4 blad och sen såg det ut som nå löss och alla blad gulnade och tappades. Nu är plumeria "frisk" och har inte tappat blad på väldigt länge och mår bättre men trots allt inte blommat - jag låter den torka ut alltid emellanåt och vattnar sen rejält igen. Har någon nå tips hur jag kunde få den att blomma? (kommer ihåg på mässan rekommenderades det nå medel för att den skulle blomma, men glömt vilken...).

Mvh,
Kathyr
Alexander-VG-zon3
det är svårt att få en sådan till att blomma.

en del säger att den kräver höga halter av Fosfat och gynnas av Spårämnen.

andra säger att en sval och torr vinterperiod får den till att blomma. medan andra säger att den måste ha tropiska förhållanden åretrunt för att blomma.

att den tappar bladen är naturligt vid torka eller kyla och eller vid dåligt ljus. det är ett sätt för den att gå in i vila med att tappa blad.

här kan du läsa mer om växten
http://www.plumeria101.com/

mitt tips - sval och torr vintervila ( ca +10c ) och till tillväxts perioden mycket sol och värme och håll den lätt fuktig (låt torka ut lite lätt). ge fullgödsel under hela tillväxt perioden. till hösten-vintern ge den mindre vatten till helt torr vinter och så ingen näring. när du plantera om den i ny jord så ge den en luft, lucker och väldränerad jord.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon