heffaklumpen
13-05-2009, 13:37
Jag ska odla bönor för första gången i år och kom plötsligt att tänka på hur de växer. Behöver de klätterstöd lika som sockerärtor eller blir de mer som en buske? Mao, behöver de stöd eller inte???
ingrids
13-05-2009, 13:41
Jag undrar om det kanske finns olika sorter av i alla fall vaxbönor, d.v.s. endera busk eller klätter. De bondbönor jag sett har alla varit klättervarianter.
Bondbönor behöver inget stöd, och de kan sås nu. Vaxbönor behöver ett högt stöd om det är störvaxböna, inte "vanlig" vaxböna. Och vaxbönorna är mycket köldkänsliga, de tål inte blöt kall jord, så man får inte plantera dem alltför tidigt (15 grader i jorden)
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2009, 14:45
Japp det finns både stör och buskvarianter av vaxbönor, (+purpurbönor, skärbönor, brytbönor, rosenbönor) så du bör nog säga vilken sort det är du ska plantera så kan man säga ifall den behöver stöd eller ej.
Tulipanaros
16-05-2009, 09:06
Ja, som Åsa säger, buskbönor blir buskar och störbönor behöver klätterstöd. Men bondbönor brukar alltid bli knappt meterhöga och starka. Det brukar sägas att de klarar sig utan stöd, men jag tycker att det är bra att stadga upp dem litegrann i alla fall. Åtminstone i mitt lite för blåsiga grönsaksland.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.