Jag har en (50-årig?) spireahäck som fått en glugg i mitten. Tre plantor dog för ett par år sedan och dom grävde jag bort och ersatte med tre nya plantor. Dom nya plantorna har tagit sig och växer bra men nu har en gammal planta på varje sida av hålet dött. Det verkar som det sprider sig utåt. Vad kan det vara som orsakar det. Svamp eller något? Vad göra för att få stopp på det.
GunnellF
13-05-2009, 13:55
Det är svårt att exakt säja vad det handlar om utan att göra en jordanalys t ex eller annat mer konkret. Men det kan väl även vara så att buskarna är gamla helt enkelt... ?
FridaViva
27-05-2009, 21:11
Hej!
Jag känner igen problemet! Har övertagit en gammal trädgård (som ingen vårdat de senaste 20 åren) med en jättegammal, stor spireahäck på ett långt avsnitt. Tre buskar var döda, bara att dra upp, och även andra buskar höll på att dö. Jag övervägde att gräva upp alltsammans men provade att föryngra den genom att gallra ur rejält varje sensommar efter blomningen, gödsla och marktäcka med gräsklipp. Den skjuter nya friska skott och är jättefin nu!
Lycka till!//FridaViva