CITAT (mianyckelpiga @ 13-05-2009, 15:59)

Nej, jag kom just på att diket vi gräver inte behöver vara lika bred som vi täcker oss häcken, men vi behöver ju gräva ändå grån tomtgränsen så det inte blir kvar gräsmatta mellan stammen och grannens kantstenar.
Ja, nu fattar jag att hela gräsmattan tillhör er tomt!! Jag skulle plantera häcken tätt inpå kantstensraden så att det inte blir minsta lilla gräsrand kvar utan enbart häckens planteringsyta. Alternativt lämna så bred gräsmatta kvar mellan häcken och kantstenarna att ni kommer emellan med gräsklipparen. Det finns liksom inga andra alternativ och det är ju nåt som ni får fundera med grannen om. Om ni planterar klosstätt med kantstenarna kommer naturligtvis häcken att tidvis växa in lite till grannen men ni måste ju ändå hålla den klippt, så det är ju upp till grannen om det är okej. För er del spelar det ju egentligen ingen roll annat än att om ni lämnar en gräsrand mellan kantstenarna och häcken så måste ni även klippa gräset på utsidan av häcken. Klippa måste den göras också men den lär inte växa in över tomtgränsen - häcken alltså.
Förstår du hur jag tänker??
Tillägg: jag skulle alltså GRÄVA klosstätt med kantstenarna men det går ju att gräva lite bredare dike och plantera häcken närmare gräskanten så att det blir ett större avstånd till kantstenarna. Nackdelen är att planteringsytan blir onödigt bred och det blir mer att hålla efter ogräs på...
CITAT (flower @ 13-05-2009, 16:12)

Plantera lite marktäckande växter kring häckarna så har ni löst problemet med gräsklippning och eventuellt ogräs.
Det funkar inte när det gäller en häck - blir mest bara merjobb. Att hålla efter ogräs i en häck är inte så svårt om man tar det redan från början. Marktäckare kräver också skötsel! Dessutom konkurrerar de både om vatten och näring.
Tillägg: det man kan göra är att täcka jorden med täckbark sen häcken är färdigplanterad.