mianyckelpiga
Ingen har svarat på mitt inlägg som skrevs igårkväll och vi ska ikväll till att börja gräva. Vi behöver verkligen hjälp till dess.

Länk till gårdagens inlägg inkl bild
http://www.odla.nu/forums/index.php?s=&...t&p=1023780
GunnellF
Alltså, häcken måste ni ju hålla efter genom att klippa annars växer den in till grannen oavsett hur ni gräver och planterar. Var går er tomtgräns? Mitt på gräsmattan eller? Kan ni inte sätta häcken närmare er grusgång istället för mitt på gräsmattan??
Monica B
Avenbok kan man ju hålla ganska smal utan att den blir gles. Hmmm, jag skulle nog plantera häcken ca 40 cm från grannens infart. Men, kom bara ihåg att om du sätter avenbok så skall inte den toppas förrän den har nått önskad höjd.

[attachment=34629:Signatur.jpg]

mianyckelpiga
Vår tomtgräns går precis i övergången mellan gräsmatta och den uppfart där en bil står parkerad. Vi förstår ju att vi måste klippa den på sidorna för att den inte ska växa in till grannen, men vår fundering är hur bred häcker behöver vara för att bli fin. Om det krävs 40 cm bred häck, måste vi ju gräva 40 cm från tomtgränsen och in på vår tomt och plantera 20 cm från tomtgränsen (i centrum)för att häcken ska kunna växa ca 20 cm mot grannen utan att växa in till dem.

CITAT (Monica B @ 13-05-2009, 15:27) *
Avenbok kan man ju hålla ganska smal utan att den blir gles. Hmmm, jag skulle nog plantera häcken ca 40 cm från grannens infart. Men, kom bara ihåg att om du sätter avenbok så skall inte den toppas förrän den har nått önskad höjd.

Det var en av anledningarna till att vi valde den då den då växer snabbare än en häck som måste toppas. Tack för påminnelsen iallafall!
mianyckelpiga
CITAT (Monica B @ 13-05-2009, 15:27) *

Så då måste vi gräva 80 cm från tomtgränsen och plantera häcken i centrum (40cm från grannen). För vi bör väl gräva ändå från tomtgränsen? Blir ju konstigt om vi lämnar lite gräsmatta kvar mellan deras kantstenar och häcken. Det gräset kommer ju ingen åt att klippa. Fast planteringsrännan på vår sida behöver väl inte vara lika bred som vi hade tänkt häcken? Så om vi gräver ut 40 cm från gränsen och planterar häcken vid 40 cm, hur mycket mer på vår sida behöver vi gräva, 20 cm eller mer?

Oj vad svårt att förklara i skrift. Sitter här med papper och penna, men kan ju inte visa er hur jag menar.
*Stintan*
Planterar du så nära tomtgränsen så innebär det att du måste gå på grannens tomt för att sköta häcken på den sidan + att om det är en lövfällande häck så kommer det att hamna löv hos grannen. Har du pratat med grannen? Det tycker jag är det första man ska göra.

Varför snåla med avståndet till tomtgränsen? Att plantera en häck 20cm från en tomtgräns låter väldigt vanskligt.
mianyckelpiga
Ja vi har pratat med grannen och det var inga problem! Hur långt ifrån tycker du att vi ska plantera? Anledningen är att vi vill ha så mycket som möjligt kvar av gräsmattan som ju är ganska smal. Vi vill ju inte att häcken tar över halva gräsmattan, men vi blir kanske tvungna.
GunnellF
CITAT (mianyckelpiga @ 13-05-2009, 15:53) *
Ja vi har pratat med grannen och det var inga problem! Hur långt ifrån tycker du att vi ska plantera? Anledningen är att vi vill ha så mycket som möjligt kvar av gräsmattan som ju är ganska smal. Vi vill ju inte att häcken tar över halva gräsmattan, men vi blir kanske tvungna.

Det där är ju en avvägningssak naturligtvis, även beroende på vad grannen tycker. Om ni håller häcken smal så ska den väl inte behöva ta så mycket av gräsytan heller... Själva diket där ni ska plantera häcken behöver ju inte vara så brett.
mianyckelpiga
CITAT (GunnellF @ 13-05-2009, 15:57) *
Det där är ju en avvägningssak naturligtvis, även beroende på vad grannen tycker. Om ni håller häcken smal så ska den väl inte behöva ta så mycket av gräsytan heller... Själva diket där ni ska plantera häcken behöver ju inte vara så brett.

Nej, jag kom just på att diket vi gräver inte behöver vara lika bred som vi täcker oss häcken, men vi behöver ju gräva ändå grån tomtgränsen så det inte blir kvar gräsmatta mellan stammen och grannens kantstenar.
*Stintan*
Ja då skulle jag gräva upp en 50cm bred fåra med början vid tomtgränsen och sedan plantera häcken 30cm in på er tomt. Då har ni lite yta att ta av beroende på hur häcken växer till sig. Sen ett lager täckbark runt plantorna så det inte kommer upp en massa ogräs.
Monica B
Hmmm, jag menar att själva häckplantorna skall stå ca 40 cm från grannens infart. Hur brett ni gräver upp är ju egentligen något som ni själva bestämmer, men 40 cm från grannens infart tycker jag är minimum för placeringen av själva plantorna. Att lämna kvar en strimma med gräs kan väl kanske se lite konstigt ut och kan vara lite problematiskt när gräset skall klippas. Men allt går ju att lösa, ni kan ju göra ett avtal med grannen att ni får gå in på deras infart när ni skall klippa av gräset på den sidan om häcken, det kan jag inte tänka mig att dom skulle säga nej till.

[attachment=34632:Signatur.jpg]
flower
Plantera lite marktäckande växter kring häckarna så har ni löst problemet med gräsklippning och eventuellt ogräs.
GunnellF
CITAT (mianyckelpiga @ 13-05-2009, 15:59) *
Nej, jag kom just på att diket vi gräver inte behöver vara lika bred som vi täcker oss häcken, men vi behöver ju gräva ändå grån tomtgränsen så det inte blir kvar gräsmatta mellan stammen och grannens kantstenar.

Ja, nu fattar jag att hela gräsmattan tillhör er tomt!! Jag skulle plantera häcken tätt inpå kantstensraden så att det inte blir minsta lilla gräsrand kvar utan enbart häckens planteringsyta. Alternativt lämna så bred gräsmatta kvar mellan häcken och kantstenarna att ni kommer emellan med gräsklipparen. Det finns liksom inga andra alternativ och det är ju nåt som ni får fundera med grannen om. Om ni planterar klosstätt med kantstenarna kommer naturligtvis häcken att tidvis växa in lite till grannen men ni måste ju ändå hålla den klippt, så det är ju upp till grannen om det är okej. För er del spelar det ju egentligen ingen roll annat än att om ni lämnar en gräsrand mellan kantstenarna och häcken så måste ni även klippa gräset på utsidan av häcken. Klippa måste den göras också men den lär inte växa in över tomtgränsen - häcken alltså.

Förstår du hur jag tänker??

Tillägg: jag skulle alltså GRÄVA klosstätt med kantstenarna men det går ju att gräva lite bredare dike och plantera häcken närmare gräskanten så att det blir ett större avstånd till kantstenarna. Nackdelen är att planteringsytan blir onödigt bred och det blir mer att hålla efter ogräs på...

CITAT (flower @ 13-05-2009, 16:12) *
Plantera lite marktäckande växter kring häckarna så har ni löst problemet med gräsklippning och eventuellt ogräs.

Det funkar inte när det gäller en häck - blir mest bara merjobb. Att hålla efter ogräs i en häck är inte så svårt om man tar det redan från början. Marktäckare kräver också skötsel! Dessutom konkurrerar de både om vatten och näring.

Tillägg: det man kan göra är att täcka jorden med täckbark sen häcken är färdigplanterad.
*Stintan*
Men GunellF att plantera precis invid kantstenarna kan du väl ändå inte rekommendera. Häcken lär ju inte bara växa åt ett håll. Den bör naturligtvis planteras en bit in så att den kan breda ut sig åt båda håll för att bli fin och tät. Det kanske ser kalt ut första åren men det har man igen med råge sedan. Grannen ska inte behöva riskera att grenar spretar ut på sin sida vilket kommer att bli fallet om man planterar alldeles i tomtgränsen. Förmodligen vill man inte heller att grannen ska behöva springa och klippa i häcken.
Gunilla T
Har tittat på din bild och jag skulle nog ta bort allt gräs - det kommer inte att gå att hålla snyggt med den lilla remsa som blir kvar. Låt häcken bli lite bredare istället.
*Stintan*
Hur bred är grässträngen?
GunnellF
CITAT (*Stintan* @ 13-05-2009, 16:30) *
Men GunellF att plantera precis invid kantstenarna kan du väl ändå inte rekommendera. Häcken lär ju inte bara växa åt ett håll. Den bör naturligtvis planteras en bit in så att den kan breda ut sig åt båda håll för att bli fin och tät. Det kanske ser kalt ut första åren men det har man igen med råge sedan. Grannen ska inte behöva riskera att grenar spretar ut på sin sida vilket kommer att bli fallet om man planterar alldeles i tomtgränsen. Förmodligen vill man inte heller att grannen ska behöva springa och klippa i häcken.

Läs hela mitt inlägg.
Monica B
Om jag har förstått saken rätt så är gräsplätten inte så himla liten, 13 m lång och 3 m bred. Det finns ju gott om plats att ha häck utan att man planterar den dikt intill grannens infart.

[attachment=34634:Signatur.jpg]
*Stintan*
CITAT (GunnellF @ 13-05-2009, 16:36) *
Läs hela mitt inlägg.

Det har jag gjort men jag tänker inte radera mitt. Jag hann inte läsa hela ditt inlägg eftersom du reviderade det medan jag skrev mitt.

CITAT (Monica B @ 13-05-2009, 17:21) *
Om jag har förstått saken rätt så är gräsplätten inte så himla liten, 13 m lång och 3 m bred. Det finns ju gott om plats att ha häck utan att man planterar den dikt intill grannens infart.

[attachment=34634:Signatur.jpg]

Exakt.
Gossen Ruda
Att komma överens med den nuvarande grannen är lite av ett slag i luften för det kan komma en ny granne som inte håller med. Sådana överenskommelser gäller inte då. Det bästa vore att sätta häcken på gränsen och ha gemensam omvårdnad, då kan en ny granne inte klaga utan får sköta sin sida.
mianyckelpiga
Tack så jättemycket för alla svar!

Nu har vi gjort som så att vi grävde exakt jämns med kantstenen och 40 cm in på vår gräsplätt. Vi kommer plantera plantorna 30 cm från kantstenen så kan häcken växa 30 cm åt båda håll och den inte växer in till grannen.

Plätten är 13 m lång och 3 meter bred ca.

Vi bor i bostadsrättsförening och styrelsen har godkänt häckplanterandet.

Tack än en gång för all hjälp!

En sista fråga. Vilken typ av planteringsjord rekommenderar ni att vi köper och fyller diket med?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon