160kvm stort hus
Hej!
Tittade in på erbjudandet från odla om buskar och klätterväxter.
Fastnade för doftschersminen 49kr, hösthallonen 49kr, mullbäret 89kr och vindruva himrod 79kr.

Men sen läste jag vidare och set står att dom levereras i 7cm krukor. Det är ju typ ingenting....
Iofs verkar det vara gánska billigt men med tanke på att det är så små krukar kanske det inte lönar sig ändå?

Hur mycket hallonplanta får man plats med i en 7cm kruka? ( ex zetas har 10st hallonplantor från harplinge för 750kr och dom är stora... )

Och hur lång tid tar det för ex mullbäret eller vindruvan att växa upp och börja ge frukt? 5-10år?

Eller är jag bara ovanligt negativ? Allt kanske växer jättefort? Och dessutom stod det ju inte hur djupa krukorna va....

vad tror ni?

Mvh kakan.
GunnellF
Man kan väl säja som så: man får det man betalar för! Klart att det tar längre tid för en yttepyttig liten planta att växa till sig, däremot behöver det inte vara negativt i längden. Men vill man att det ska vara stora plantor redan från början så kostar det självklart betydligt mer!
160kvm stort hus
ja det förstår jag ju. Men frågan är ju om det överhuvudtaget är lönt?

Hur lång tid tar det ex för ett mullbärsträd att växa upp? Eller en vinranka?
GunnellF
CITAT (160kvm stort hus @ 13-05-2009, 15:42) *
ja det förstår jag ju. Men frågan är ju om det överhuvudtaget är lönt?

Hur lång tid tar det ex för ett mullbärsträd att växa upp? Eller en vinranka?

Det är svårt att säja generellt, beror ju till viss del på läge och jord osv. Sånt där måste man ju avgöra själv utifrån ekonomi och hur lång tid man kan tänka sig vänta. Fördelen men mindre plantor kan ju vara att de har lättare för att klara sig. En stor planta kräver mer vad gäller vattentillgång t ex när man har planterat dem...
160kvm stort hus
"Fördelen men mindre plantor kan ju vara att de har lättare för att klara sig. En stor planta kräver mer vad gäller vattentillgång t ex när man har planterat dem... "

Just det ja, det är ju sant. det tänkte jag inte på. Tänk vilka bra svar man får här! tack!

Vad tror du om hallonplantorna då( hösthallon ) hinner man få några bär till hösten. Dom växer ju himla snabbt annars...
( tänkte på att man klipper ju ner dom varje höst )
Aqvakul
Ur ett skånskt perspektiv är Odlas erbjudanden inte särskilt ekonomiskt lockande. Vi kan hitta större plantor till ungefär samma pris här nere. Bor man längre norrut där priserna tenderar att vara lite högre eller långt från en plantskola, så är ju läget ett helt annat.
GunnellF
CITAT (160kvm stort hus @ 13-05-2009, 16:17) *
"Fördelen men mindre plantor kan ju vara att de har lättare för att klara sig. En stor planta kräver mer vad gäller vattentillgång t ex när man har planterat dem... "
Just det ja, det är ju sant. det tänkte jag inte på. Tänk vilka bra svar man får här! tack!

Vad tror du om hallonplantorna då( hösthallon ) hinner man få några bär till hösten. Dom växer ju himla snabbt annars...
( tänkte på att man klipper ju ner dom varje höst )

Jag har svårt att tro att man ska förvänta sig nåt alls första säsongen, men jag kan ju ha fel angel_not.gif

Du får väl fundera på för- och nackdelar med det här. Fördelen att gå till en plantskola och handla är att du ser hur plantorna ser ut när du köper dem.
Kajsa
Har beställt några klematis och har köpt dessa små plantor av Odla ett annat år, klematisen tog sig snabbt i fin jord och benmjöl och blommade redan i slutet av sommaren. Har dock inte köpt några andra växter och provat.
Kajsa

Jag lägger in en bild på klematis Luther Burbank som köptes som en putteplanta i minikruka, tror det var från samma ställe, Elitplantstationen. Så här blommade samma klematis senare av sommaren. Även Mrs T Lundell blommade senare. Just dessa sorter fanns inte i år.
renate
Jag beställde 3 klematisplantor,jag såg faktiskt inte att de levreras i 7cm krukor men de kommer säkert att växer till sig.Säsongen har ja precis börjat,jag gör som Kajsa bra jord och benmjöl.
Tosan
Köpte en minikiwi och en himrod ifjol, båda tog sig kanonbra så fort de kommit i jorden. Minikiwin har klarat vintern hur bra som helst, inget fruset och har börjat vakna. Druvan kan nog ha frusit ihjäl, jag tycktes nämligen ha läst att den skulle klara sig betydligt längre norrut än vad den verkligen gör, men det visar sig väl om det kommer nytt nerifrån.
160kvm stort hus
Tack så mycket för alla svar!

Hmmm, ska kolla upp vad vi har hemma sen får vi se om jag gör en beställning.
Det är ju så lätt att klicka på köpknappen här...

*sätter sig på fingrarna*
Sussgirl
samma här.. blir väldigt sugen på blåbärsbuskarna.Köpte tre förra året men rådjuren har ätit på dessa så en har blommor men de måste ha en till som blommar för att få bär =( så det vore ju bra med en självpollinerande sort.

/Susanne
Elihe
Köpte "Mulle" mullbär som pyttestickling för ca 3-4 år sedan. Den kom på hösten o var bara att gräva ner på friland. Den överlevde vintern och är idag ca 2 m hög och har burit frukt i 2 år. happy.gif
160kvm stort hus
Elihe: Wow, det låter ju toppen!

I vilken zon bor du och hur står den?

Jag bor i zon 3 och tänkte plantera den i min "solrabatt". Väldigt skyddat läge sol större delen av dagen.
Hoppas den kommer att trivas där.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon