¤¤bettan¤¤
Jag ska lägga ölandssten i växthuset.
Men jag ska även har jordbädd.
Tänkte lägga ölandsstenen som ett T.
När man kommer in i växthuset så tänkte jag har ölandsstensten på båda sidorna o sen en gång framåt.
Måste jag gräva jättedjupt eller finns det något smidigare tips så det håller sig bra.
Vad ska jag lägga för något innan o så.
Kom gärna med tips/Mvh Bettan

Monica B
Jag är inte riktigt säker på vad du menar men jag förmodar att du undrar över hur du skall göra när du lägger stenen.
Om du gräver ur i växthuset och lägger duk underst och sedan fyller på med sand som packas ganska hårt till lagom nivå. På den packade sanden lägger du så stenen och i de sprickor som blir fyller du i med sand. Sanden måste vara hårt packad för att undvika att stenen sätter sig senare. Väg av med ett vattenpass så att du får den någorlunda i nivå. Det bästa är att använda fin sand. Duken ligger där under för att stoppa ogräset att komma upp. Om stenen skall ligga ordentligt så tror jag dessvärre inte att det finns några genvägar.

[attachment=34633:Signatur.jpg]

¤¤bettan¤¤
CITAT (Monica B @ 13-05-2009, 16:14) *
Jag är inte riktigt säker på vad du menar men jag förmodar att du undrar över hur du skall göra när du lägger stenen.
Om du gräver ur i växthuset och lägger duk underst och sedan fyller på med sand som packas ganska hårt till lagom nivå. På den packade sanden lägger du så stenen och i de sprickor som blir fyller du i med sand. Sanden måste vara hårt packad för att undvika att stenen sätter sig senare. Väg av med ett vattenpass så att du får den någorlunda i nivå. Det bästa är att använda fin sand. Duken ligger där under för att stoppa ogräset att komma upp. Om stenen skall ligga ordentligt så tror jag dessvärre inte att det finns några genvägar.

[attachment=34633:Signatur.jpg]

Hej!

Tack för tipset!
Det är väl så jag har funderat på, så jag kör väl på det.

Mvh Bettan
Crassula
Byt sand mot kross så slipper du myror
Ingrid Zon3
Om ölandsstenen är ojämn på båda sidor är det enklare att gjuta fast den i betong eller liknande. Ett himla pyssel att få in sand i alla "gropar".

Inte lika snyggt kanske...
vips

Är det inga enorma ytor det är fråga om, så kan man ju alltid testa att lägga direkt på packad jord en säsong och se hur det går. Beror på vilka krav på ytan man har, stenen kan ju vara rejält ojämn redan den. Har själv lagt överbliven ölandssten i rabatter och trädgårdsland som trampsten och gångar, upplever inte att det rört sig alltför mycket. Men det är säkert en annan sak om man tänkt sig ställa trädgårdmöbler på stenläggningen, å andra sidan är det mer skyddat inne i ett växthus...

/magnus
blomkronan
CITAT (Crassula @ 20-05-2009, 23:20) *
Byt sand mot kross så slipper du myror

Nu kapar jag tråden lite...

Intressant smile.gif Jag har ett myrbo i hela trädgården!!!... nästan wink.gif Har nu tänkt att ta bort allt gräs och anlägga rabatter och gångar... (liten baksida vid ett radhus)
vet du (eller någon annan) mera om myror confused.gif Kan man hålla dom borta? genom att gräva en grop, lägga typ singel, sen markduk, sen i med jord????

en idé jag fick...nu!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon