Cajza H
13-05-2009, 14:24
Hej
Jag har en jul / novemberkaktus som inte vill blomma. Har fått den för säkert 8-10 år sedan och den har aldrig blommat hos mej. Nu är den ganska stor ca 40 cm i diameter.
Har någon något tips hur jag ska göra för att den ska blomma. Jag har den inte i direkt solljus men den hänger i ett fönster.
Tacksam för alla tips.
GunnellF
13-05-2009, 14:29
Jag vet att man kan sätta ut dem under sommaren och låta dem klara sig själva. Sen tar man in dem, börjar att vattna och kanske blir det blommor. Succulenter ska ju svältas för att börja blomma...
Ha dem ute under sommaren, då sköts de som helt vanliga krukväxter. Innan frosten kommer tar du in dem, och ganska snart kommer de att blomma. Det som får dem att blomma är de korta dagarna under vinterhalvåret.
Cajza H
13-05-2009, 17:54
Tack snälla för tipsen. Jag ska hänga den ute så snart det blir varmare. Bor i Zon 7 så det är inte så varmt ännu.
Red Top
13-05-2009, 20:32
När du tar ut den, så ställ den inte i solen, utan i skuggan. Du kan t ex sätta den i en ampel och hänga den i ett träd, där bladverket skuggar.
Cajza H
14-05-2009, 07:22
Tack Red Top. Det ska jag göra.
Ulf Eliasson
14-05-2009, 07:44
...lite extra....
Julkaktus och novemberkaktus är sk kortdagsväxter och går i blom när dagen har en viss längd (egentligen när natten är tillräckligt lång). I kaktusarnas fall har det att göra med fåglar. De pollineras närmligen av kolibrier och under våren och hösten anländer flyttande kolibrier till Brasilien från norr och söder. Då står novemberkaktusen redo med blommor och nektar. (Julkaktus är en trädgårdshybrid och finns inte i det vilda).
I Brasilien växter novemberkaktusen på ganska höga höjder i Serra dos Orgaos (Orgelbergen) och mår därför säkert bra utomhus under sommaren.
Tack för frågan
DE behöver stå korta dag bara viss tid för att dom ska blomma bra.
H:Bassam
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2009, 15:05
+Ofta behöver de en period med lite kyla också för att blomma ordentligt, jag brukar ha mina ute i uterummet så länge jag vågar på hösten och sedan blommar de oftast några veckor efter att de kommit in.
Min blommar just nu. Och kommer förmodligen att göra det en gång till i höst någon gång. Den brukar blomma två gånger om året. Och den behandling den får är väl egentligen lite vatten plus att den inte står i närheten av ett element.
Cajza H
17-05-2009, 18:49
Tack allihop.
Ulf, kul med lite extra kunskap tack.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.