På vår skogstomt har vi på ett område massor med smultron, kan vara förvildade jordgubbar, som blommar rikligt men det blir aldrig några bär. På andra ställen växer det lite smultron som det blir bär på. Har för mig att jag läst någonstans om detta och att det skulle kunna vara bara honblommor och att det saknas hane, är det så eller är jordgubbar "tvåkönade". Om det nu är så att det bara är honor varför blir de inte befruktade av de andra fruktbärande plantor. Släms lite över min okunskap, kan väl slå upp någonstan om jordgubbars sexliv men här finns ju så mycket erfarenhet. Kan det vara något annat som gör våra plantor infertila ?
ingrids
13-05-2009, 15:50
Vid ett gammalt torp hemmavid blommade smultron som aldrig gav bär och i närheten fanns smultron som gav bär. Uppfattade alltid de som inte gav bär som en odlad sort och de andra som skogssmultron. Mor förklarade aldrig mer än att de stora fina plantorna inte gav bär men jag har ingen aning om vad det var för sort eller varför.
Jag tror att många sorters jordgubbar är självsterila, så att man behöver flera plantor av olika sorter för framgångsrik pollinering.
http://www.fobo.se/artiklar/vaxtodling/fru...ordgubbar.shtml
Jan Lindgren
13-05-2009, 18:48
Hej!
Jordgubbar och vanliga smultron är självfertila. Hos parksmultron så är vanligen plantorna hannar eller honor, så man måste ha bägge könen för att få bär. Det finns dock sorter med både ståndare och pistiller.
Torkil har troligen parksmultron.
Parksmultron odlades förr innan man korsat fram jordgubbar. De har en lite annorlunda smak än vanliga smultron så har man plats är de värda att plantera.
MVH
Jan Lindgren