Full version: Första knopparna...
emmalofo
Hittade mina första två rosenknoppar idag - jippie! Båda på Louise Odier. Men när jag tittar närmare på knopparna är de precis täckta av små milimeter-stora gröna djur. Ser ut typ som bladlöss, är det det? Och vad gör jag åt dom?

Durr.
Kajsa
Ta fram vattenslangen och ge dom en omgång ranting.gif
svennis
Ser ni dom... duh.gif

aicha bladlus.JPG

löss a.JPG

emmalofo
Men hur mycket skada gör dom?

Jag smulade sönder dom med fingrarna, och det funkar ju när det bara är två knoppar...
Kajsa
Tycker själv att det är lite äckligt klämma löss och blir det mycket sedan så är vattenslangen bäst.
Ska vi få en löss sommar tro i år ?
Stiffe
Om inte busken lider av vattenbrist så ställer inte bladlössen till så mycket skada. I alla fall inte på mina tuffa gammaldags buskrosor. Men det hindrar ju inte att man mosar så många som möjligt på den dagliga inspektionsrundan. Kan aldrig skada att hålla efter lite.
/S
Ezereht
Vi brukar försöka mata spindlarna med dem.. ^^. Ja ock så har jag ungarna att springa med vattensprayflaskan och spruta såpalösning på somrarna, det tycker dom är roligt. Men ute är det väl inte hla världen, mest släbbit är det väl om man tar in blommor och får dom på köksbordet.
svennis
lössen växer..

lösss.JPG

Ezereht
...och får 200 bebisar i timmen... typ.
svennis
Det finns ju gränser!
När lössen ger sig på Lady Hillingdon har de gått får långt... ranting.gif
Hon har stått i tält.

Lady Hillingdon x.JPG

Tjosan
Gör dom någon skada?
Steklar däremot. brrr...
Radar funkar på mer än bara flugor smile.gif
svennis
[quote name='Tjosan' date='18-05-2009, 22:41' post='1027728']
Gör dom någon skada?
Steklar däremot. brrr...
Radar funkar på mer än bara flugor smile.gif

Blir de för många är det väl inte bra.
Fåglarna lever på dom, Blåmesen gör nytta här
Ezereht
oh jag älskar blåmesar biggrin.gif HUr gör du för att få in dem i trädgården Svennis? (Förutom att ha rosor med steklar på).
svennis
[quote name='Ezereht' date='19-05-2009, 10:39' post='1027901']
oh jag älskar blåmesar biggrin.gif HUr gör du för att få in dem i trädgården Svennis? (Förutom att ha rosor med steklar på).

Bra Thereze! Enkla frågor som jag kan svara på.. smile.gif
Du också fågelvän? Jag är med i KOF...
Blåmesen måste ju ha någon stans att bo. O så får man ha något till den att äta, löss,..steklar kanske andra fåglar.
Upp med en holk inte för stor.
Har försökt att 2 skall bo i samma holk men inte lyckats ännu laugh.gif

holk 027.JPG

Ezereht
Interesting. Ja men en holk kan man ju spika upp, det är lätt.

Läste föresten i DN i dag att växter som får röda höstfärger är oaptitliga för bladlöss.

Det var jämfört mellan vilda äppelträd (som har röda höstlöv) och domesticerade äppelträd där man avlat bort rödfärgen när man försökt få fram större fruter. När man satte bladlöss till träden överledve dom jättebra på de domesticerade äppelträden, men dåligt på dem med röda höstfärger.

Det finns ju en del rosor också med vackra höstfärger, undrar om det är något att beakta?
Thé
CITAT (Ezereht @ 19-05-2009, 10:39) *

Vår ena katt älskar också blåmesar, och alla andra fåglar... ranting.gif
PeterDeleter
Plantera in nyckelpigor. Såg något program det är stor business i USA och dom såldes tydligen via postorder med. Kanske finns köpa här i svedala med?
Solstorm
CITAT (Ezereht @ 19-05-2009, 10:39) *

Nu är ju inte jag Svennis men...
Mata fåglarna på vintern, börja redan på hösten och fortsätt ända tills våren. Se till att ge dem holkar.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon