emmsing75
13-05-2009, 18:23
Jag planterade squash och gurkfrön för ca 10 dagar sedan och först dröjde det ett tag men efter ca en vecka hade de kommit upp och vad gäller squashen är det nästan så att man ser den växa nu. Tanken är att jag ska plantera ut växterna i början av juni men vad gör jag med dem tills dess. Som det är nu står de i såjord i krukor som kanske är 7cm breda, men bör jag snarast plantera om dem till vanlig blomjord och större krukor så att de växer till sig mer och ska man toppa plantorna eller bara låta de vara som de är? Hitills är det bara en lång stjälk med två blad längst upp.
Plantera om i större krukor och i planteringsjord. Ställ dem svalt ca 16 grader och ljust, gärna under lysrör, tills du kan sätta ut dem.
Var bor du nånstans? Dvs hur kallt har du det i jorden nu? Jag odlar i zon 1-2 och satte ut mina squash i helgen som gick - la lite fiberduk över för säkerhets skull, men några frostnätter räknar jag inte med, sådana har inte funnits på 20 år så här års, där jag håller till...
lislena
16-05-2009, 00:25
Jag omskola mina Squash plantor idag. Jag har mina i växthus..man kan nästan se hur fort dom växer nu. Vilka rötter dom hade när jag plantera om dom...
Så här ser min ut!
Åsa, mälardalen zon 2
16-05-2009, 07:22
Ingen toppning.
+Helst inte djupare plantering när du skolar om plantorna (rothalsen ruttnar lätt på gurkväxter, squash och pumpa är något tåligare men gurkan tar man lätt död på genom djup plantering).
+Var försiktig vid omplantering gurkväxter är inte så förtjusta i omplanteringar, själv sår jag direkt i 8cm krukor och de räcker tills det är dags att plantera ut. Gurka (+melon) som är extra känslig brukar jag så direkt i gurkkrukor och då behöver jag ju aldrig störa rötterna eftersom den krukan är nästintill bottenlös så man gräver ju bara ner hela krukan.
Lady Hamilton
16-05-2009, 08:00
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-05-2009, 08:22)

...... Gurka (+melon) som är extra känslig brukar jag så direkt i gurkkrukor och då behöver jag ju aldrig störa rötterna eftersom den krukan är nästintill bottenlös så man gräver ju bara ner hela krukan.......
Man kan försiktigt klippa bort botten på krukorna (klipp mellan hålen i botten) så får man till samma effekt och som Åsa beskriver
Eva 33c
16-05-2009, 08:09
CITAT (Åsa, mälardalen zon 2 @ 16-05-2009, 08:22)

...brukar jag så direkt i gurkkrukor och då behöver jag ju aldrig störa rötterna eftersom den krukan är nästintill bottenlös så man gräver ju bara ner hela krukan.
Får jag hoppa in med en liten fråga till Åsa, eller den som kan svara. Gurkkrukorna, hur stora är de ungefär? Jag tänkte sätta mina gurkor i såna i år, fast hemgjorda a la Hamilton.
Åsa, mälardalen zon 2
16-05-2009, 09:49
Jag mätte mina de är 11cm i diameter, men så noga är det nog inte det går ju lika bra med 12 eller 15cm.
Eva 33c
16-05-2009, 11:01
OK, tack! Då vet jag
Jag känner att jag har fått lite black-out med mina pumpor och gurkor i år.
Jag hade i bakhuvudet att de inte gillar omskolningar och att de inte skulle planteras om djupare
SÅ jag sådde alla direkt i 11 x11 x 12 krukor inomhus.
Jag sådde 40-50 fröer av olika sorter och enligt mig kom de upp till ytan väldigt trögt i år.
Många . säkert 20 krukor är fortfarande tomma efter 2 veckor.
Vaxpumpan och korilan som skulle behöva extravärme har grott hyfsat bra på värmepannan.
men vanlig utegurka är jättetrög bara 2-3 av 12 har grott.
Jag har haft det mesta under lysrör och flyttat det mest framkomna under lampan eller vid ett fönster.
Min 16-graders förråd för plantuppdrivning är fullt med andra saker och uppvärmt växthus verkligen proppfull likaså altanen utanför.
Nu har jag flyttat alla pumpa/gurka plantor , som har tittat ut, till växthuset ändå ( trotts att det finns ingen plats där ...) .
Nu till den stora frågan, vill pumpor egentligen ha den där 16-graders-perioden som de flesta andra sådder,
de är ju värmeälskande ?
Och andra frågan, ska jag vänta längre på mina pumpor eller så snarast mer ?
två veckor känns väldigt långt med pumpa.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.