tantGröön
13-05-2009, 19:51
Hej
Jag har precis upptäckt att jag har humle i min nya koloniträdgård. Är det någon här som har erfarenhet av denna örten.? Jag funderar om man kan flytta växten så att den klättrar längs staketet i stället för att vingla runt i rabatten. Har läst att humle växer otroligt fort.
Vad har ni för erfarenhet av denna växten? Är den snygg som staket/väggtäckare? Klarar den skuggigt läge? Dominerar den 'för mycket' i en rabatt?
Uppskattar att höra om alla era erfarenheter och åsikter om humle
Mvh
Jonna
Humle är en fantastisk växt. Den täcker spalje, plank eller vägg på nolltid. Däremot kan jag varmt rekomendera att man planterar humlen i någonting. Trivs den, kan den sprida sig ohämmat.
Gräv du upp den och sätt den på lämpligt ställe, där du har störst glädje av den. Tänk på att det är rejält grova rotbitar, som kan vara svåra att hugga av med spade, men gräv upp allt du hittar. Det räcker med en lten bit för att den ska börja växa igen.
Ingrid Zon3
13-05-2009, 20:00
Jag tycker inte om den, se t.ex.
den här tråden.
tantGröön
13-05-2009, 20:23
Så om man snabbt vill täcka ett tråkigt staket, så är humle effektivt? Om man håller den inom strikta ramar alltså? Jag har ett mörkt staket vid fikaplatsen där jag tror det skulle kunna passa. Det är alltså en bra bit från odlingarna. Syns i högra hörnet på bifogad bild. KAn det vara en god ide?
Ja då det är inget problem. Helst vill man ju ha honplantor med fina kottar.
officinalis
14-05-2009, 08:26
Humlen är högt aktad som smaksättare i öl och faktiskt rätt gott att brygga te på också. De kan bli riktigt rejäla.
Här är två bilder ifrån Wikimedia commons på Humleodling:
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hop...Reservation.jpg
http://commons.wikimedia.org/wiki/File:Hopfengarten.JPGJag har tyvärr inga odlingserfarenheter. Men tror det kan vara bra att ge ett ordentligt stöd och se till att de inte skuggar andras odlingar.
skogstroll
14-05-2009, 08:47
...jag har en guldhumle men kan man få dem att växa på lite fortare?
Solstorm
14-05-2009, 10:27
skogstroll
14-05-2009, 12:03
åååå vill haaa....!!!

hos mig växer allt så himla trögt... kan bero på att jag bor på en bergknalle
eugenia
14-05-2009, 12:27
Nu börjar jag känna mig orolig. Har planterat guldhumle för två år sedan och nu börjar den komma igång. Är alltså även guldhumlen ett potentiellt ogräs?

Den står i fet lerjord i zon 1 halvskugga.
tantGröön
17-05-2009, 20:34
Tack för tipsen, humlen verkar visst vara både älskad och hatad.
Jag grävde upp den och stoppade ner den i en stor kruka, och lindade upp rankorna på staketet. Så får jag se hur den tar sig, blir det för mycket så har jag den nu i kruka i alla fall.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.