renate
Min vännina och jag åkte förbi några ödetomtar idag,vi tittade lite omkring och upptäckte en hel häck med silverpäron,även småplantor som vi tog några av.Tomterna var ett villaområde som bruket köpte upp och rev husen.Nu undrar jag om silverpäron skuter rotskott som silverbusken gör.Jag grävde upp min silverbuske i helgen och tänkte plantera silverpäron istället.
Big Gardener
En häck med silverpäron? Det måste ha varit spännande att se! Tog du inte någon bild?

Nej, jag upplever inte att silverpäron (Pyrus salicifolia eller Pyrus salicifolia 'Pendula') skjuter några rotskott, möjligtvis något enstaka stambasskott. Dock är silverpäron ofta ympad på stammar av päron (Pyrus communis) och dessa kan mycket väl skjuta rotskott, men oftast handlar det även här om stambasskott.

Silverbuske är en helt annan art (Elaeagnus) som gärna skjuter mycket rotskott.
renate
Tack för ett utförligt svar,nja det var väl ingen häck men många silverpäronbuskar på rad.Kameran hade jag inte med mig men ska ta bilder nästa gången jag kommer dit det är inte långt ifrån där jag bor.
renate
Jag bliev lite fundersam när jag tittade på skotten av "silverpäron" jag tog igår.Bladen liknar de från min silverbuske och en sådan vill jag inte har fler av i trädgården,hus ser jag skillnaden?Gäcken jag beskrev i mitt inlägg var inte hög ca 1m och det fanns en massa småplsntor.Nu undrar jag om det inte kan vara silverbuske vi tog som skott.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon