Hej!
Jag har 2 vindruvor en blå och en vit har haft dessa i 3 år. De förvaras i stora krukor på min inglasade altan.
Dom växte mycket det första året och har beskurit dem enligt beskrivning från trädgårdmästare. Vintertid
har jag förvarat dem i källaren. Dom växer och frodas men har aldrig haft någon druvor på dessa och kan inte se några tecken i år heller på att det ska bli några druvor. Är det någon som kan ge mig några tips på vad som är fel?
RibesRubusVitis
13-05-2009, 21:09
Förmodligen inget fel alls, om de växer och frodas i övrigt. Det brukar ta tre-fyra år tills de blommar och bär druvor.
magdalena81
14-05-2009, 08:41
Hej!
Är det inta så att vindruvor behöver en hon och en han buske?
Har fått för mig att jag har hört att det behövs om man vill ha frukter. Men är inte 100% säker.
skogstroll
14-05-2009, 08:43
som sagt de kanske inte är gamla nog? jag köpte en i affär som hade några år på nacken redan och den fick druvor. Min får druvor alldeles ensam
RibesRubusVitis
14-05-2009, 11:41
Praktiskt taget alla vindruvor i handeln, och på kommersiella vingårdar, är helt självfertila. Några få sorter är begränsat självfertila (befruktas alltså lite bättre av en annan pollinator). Den enda självsterila sort jag känner till är staketdruvan Guna.
Åsa, mälardalen zon 2
15-05-2009, 14:41
+Plantorna är troligtvis för unga MEN det kan även vara så att källaren är för varm också. Många vinrankesorter kräver kyla på vintern för att det ska bli blom.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du
klicka här.