MaggieA
Nu har jag snurrat till det mer än vanligt igen. wacko.gif

Hittade en lapp, påminnelse till mig själv, att skicka gullvivefröna. Jag har en känsla av de inte kommit iväg eftersom det ligger en fröpåse bredvid lappen. Men vem är det jag lovat gullvivefrön?? Hojta till!!
sanna
Ohhhh....det var nog lilla jag det, Maggie!!! smile.gif smile.gif smile.gif

Men då måste du få något i utbyte förstås! Jag har ännu inte orkat/ hunnit/ förmått göra klar fröbytarsidan, men vilket år som helst nu...några få krydd-och medicinalväxter har jag lagt ut, men mer skall komma, framför allt av blommor och grönsaker.

Kolla in här med jämna mellanrum, så kan vi väl höras framöver, ok?

Hälsningar från Sanna - gullvivediggaren

(Är gullvivor giftiga förresten?)
yla
nej den är inte giftig
medecins verkan är slemlösande lätt urindrivande o laxerande
o man använder blommor med foderblad samt jordstam o rot

av blommorna ett gott slemlösande the
sanna
Ja, just det...nu minns jag...läste jag inte också något om "gullvivedricka" här någonstans? Någons gamla fastrar som brukade göra sådant om vårarna....eller hur var det nu igen i min gamla (nåja) förvirrade hjärna....?

blink.gif

Nå. Finns det ett sådant recept är jag klart intresserad.

Sannalanna rolleyes.gif
yla
man gjorde konfekt av blommorna också
så antagligen skulle man kunna göra med dom som med fläderblommen för o göra dricka
fast jag vet ju inte

men eftersom den e laxerande så kanske man inte ska dricka alltför mycket

man kan bereda blomman som the o sedan låta det kallna
2-3 tskblommor till1 kopp vatten låt dra 8-12 min
söta med honung

bra mot huvudvärk hosta o bronkit
MaggieA
Jo Sanna, vi pratade nog gullviva när det gällde fröbytarsidan och det finns så det räcker till dig också.

Men innan dess hade jag kontakt med någon som skrivit om gullviva i något inlägg och erbjöd fröer till vederbörande men jag kan inte se att jag sparat något PM så jag vet inte vem... Tror i alla fall att jag är på rätt forum wacko.gif

Är ibland mer snurrig än vad som borde vara lovligt. Har sprungit och letat efter bilen på parkeringen vid köpcentret bara för att komma på att jag åkt buss... huh.gif
yla
CITAT (MaggieA @ 09-10-2003, 17:05)
Är ibland mer snurrig än vad som borde vara lovligt. Har sprungit och letat efter bilen på parkeringen vid köpcentret bara för att komma på att jag åkt buss...   huh.gif

laugh.gif laugh.gif biggrin.gif tongue.gif rolleyes.gif laugh.gif smile.gif

UNDERBART
jag skrattar på mej
smile.gif
Wargen
Det var jag!!! Men jag var lika snurrig i min tur och glömde skriva upp din adress, för jag skulle skicka kuvert med frimärke till dig. wacko.gif
Vi får väl skriva PM och byta adresser igen.... rolleyes.gif
MaggieA
CITAT (oldwolfie @ 09-10-2003, 17:16)
UNDERBART
jag skrattar på mej
smile.gif

Då skulle du höra historien om kaffebryggaren.... biggrin.gif
sanna
Undanhåll oss inte den historien, Maggie, pleeeeaaase! biggrin.gif
yla
CITAT (MaggieA @ 10-10-2003, 13:53)
CITAT (oldwolfie @ 09-10-2003, 17:16)

UNDERBART
jag skrattar på mej
smile.gif

Då skulle du höra historien om kaffebryggaren.... biggrin.gif

ja berätta nu de e klart att vi vill höra

har man sagt a osv smile.gif laugh.gif wub.gif rolleyes.gif
MaggieA
CITAT (sanna @ 10-10-2003, 15:36)
Undanhåll oss inte den historien, Maggie, pleeeeaaase!  :D

Jag är en människa som normalt inte vaknar förrän jag fått i mig en kopp eller två. Vissa mornar är jobbigare än andra.

Som så många andra mornar sätter jag på kaffekokaren och sätter mig vid datorn medans jag väntar på att det skall bli klart.

Ut i köket. Inget kaffe. Slog inte på kontakten till on-läge. Tillbaka till datorn.

Ut i köket. Inget kaffe. Vi har en förlängningssladd med on/off-switch som kaffekokaren sitter i. Den är naturligtvis i läge off. Tillbaka till datorn.

Ut i köket. Inget kaffe. Har däremot en kanna varmt vatten. Missat att lägga i kaffet, hade dock satt i filtret. I med kaffe, tillbaka till datorn.

Ut i köket. Inget kaffe. Hällde i kaffe men hällde aldrig i nåt nytt vatten. Nu är jag nästan färdig att ge upp. Provar dock en gång till. I med vatten, kollar att det finns kaffe och att jag verkligen satt på apparaten. Tillbaka till datorn.

Ut i köket. ÄNTLIGEN! Nu är mitt morgonkaffe färdigt...

P.S. Vissa dagar kör jag numera med vattenkokaren och snabbkaffe. D.S.
sanna
Ha-ha-ha! Tack för den underbara morgonskildringen! biggrin.gif biggrin.gif biggrin.gif

Känner igen mig i hur absolut sluuuut i skallen man kan vara. Inte vid sina sinnens fulla bruk alls...Brukar säga att jag inte är morgontrött - jag är morgondöd istället...nä, tacka vet jag kvällskvisten!

Förstår att koppen du till slut ändå lyckades åstadkomma var något efterlängtad...du kanske skulle starta dagen med några koffeintabletter istället? wink.gif

Hälsningar Sanna smile.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon