Vingnöten
Har beställt tre st himalayabjörkar och en kaukasisk vingnöt som kommer om några dagar! De kommer vara ca 2,5m höga.
Jag har aldrig planterat nåt träd så jag beöver massor med tips! Hur mkt ska man gräva ur, vilken jord, hur ska man vattna o gödsla mm mm mm
Björkarna ska stå som i en triangel, hur långt bör det vara emellan dem?
Tacksam för alla tips!
Huggorm
Jag brukar gräva ett hål omkring en halvmeter i diameter och 40cm djupt. Sedan fyller jag med två eller tre säckar planteringsjord och planterar trädet något upphöjt i förhållande till marknivån. Planteringsjorden är väldigt lucker och sjunker ihop mycket, inte minst när man vattnar. Sedan brukar jag slå ner tre pålar och sätta nät runt för att skydda mot hungriga eller elaka djur. Gödsling behövs inte vid planteringen, men mycket vatten skall det vara hela första sommaren och gärna nästa med, särskilt om det blir torrt väder.

Det är vad jag brukar göra och det har fungerat väldigt bra för mig, men det finns säkert olika sätt att göra det på

Kaukasiska vingnöten vill gärna stå på den fuktigaste platsen du har i trädgården, men det visste du säkert redan
GunnellF
Kaukasisk vingnöt: planteringsavstånd 10-15 m.
Himalayabjörk: planteringsavstånd 8-10

Du ska ju gräva ordentliga gropar så att rotklumparna får plats, dock inte alltför djupa så att det finns risk för det samlas vatten i botten som inte träden klarar av att suga upp från början. Vattna i gropen innan du sätter ner träden, ställ ner trädet, fyll på med jord - lägg ev ner en bit dräneringsslang i gropen som du kan vattna genom och låt den då alltså sticka upp en liten bit ovan planteringsytan. Det är viktigt att vattnet hamnar på djupet så att trädens rötter inte blir ytliga utan söker sig djupt. Vattna ofta från början - man brukar säja minst 30 liter per dag, mer om det är väldigt soligt och varmt. Hur länge du ska vattna är svårt att säja exakt men håll gärna på några månader i alla fall. Det beror ju lite på i vilket läge träden står, om det är soligt hela dagarna eller så...

Sätt två-tre stolpar i planteringsytan och bind trädet i dem så att du ser att det står rakt. Använd speciella stroppar som finns att köpa som inte skadar barken. Du har säkert sett hur det ser ut nånstans där man planterat träd.

Har jag glömt nåt?
Huggorm
CITAT (GunnellF @ 13-05-2009, 22:29) *
Kaukasisk vingnöt: planteringsavstånd 10-15 m.
Himalayabjörk: planteringsavstånd 8-10

Det är bra avstånd om man vill låta kronorna kunna utvecklas fullt ut. Men hur ofta ser man träd stå så glest i naturen? När det gäller björkarna skulle jag nog rekommendera betydligt mindre avstånd, för där är tanken som jag förstår det att kronorna skall växa ihop till ett enda stort trestammigt träd. Kanske två meter skulle funka där.
Vingnöten
Stort tack för era svar!!! Här ska grävas!

Vingnöten ska få stå ett par meter från ån så den ska nog trivas!
Trodde inte att björkarna behövde riktigt så stora avstånd, men det löser sig nog, har en jättestor tomt....
GunnellF
CITAT (Huggorm @ 13-05-2009, 22:36) *
Det är bra avstånd om man vill låta kronorna kunna utvecklas fullt ut. Men hur ofta ser man träd stå så glest i naturen? När det gäller björkarna skulle jag nog rekommendera betydligt mindre avstånd, för där är tanken som jag förstår det att kronorna skall växa ihop till ett enda stort trestammigt träd. Kanske två meter skulle funka där.

Ja det där gör man ju som man vill men man ska ju tänka att träden blir stora. Två meter är inte mycket - det blir en trång triangel det! angel_not.gif
Huggorm
CITAT (GunnellF @ 13-05-2009, 22:38) *
Ja det där gör man ju som man vill men man ska ju tänka att träden blir stora. Två meter är inte mycket - det blir en trång triangel det! angel_not.gif

Det beror på vad man skall ha triangeln till. Skall man ha trädgårdmöbler eller liknande där så får man nog öka avståndet en aning
GunnellF
CITAT (Vingnöten @ 13-05-2009, 22:36) *
Stort tack för era svar!!! Här ska grävas!

Vingnöten ska få stå ett par meter från ån så den ska nog trivas!
Trodde inte att björkarna behövde riktigt så stora avstånd, men det löser sig nog, har en jättestor tomt....

Om man läser om Himalayabjörk så blir den minst 15 m och kronan blir stor som hos alla björkar. Men visst kan du sätta tätare, som Huggorm skrev, fast två meter är inte att tänka på. Minst fem meter. Det beror ju på hur du har tänkt att det ska se ut men träd som står för tätt blir ju inte fina precis.
Vingnöten
Jag hade tänkt typ 4-5 meter, det kanske kan funka då...
Huggorm
CITAT (GunnellF @ 13-05-2009, 22:41) *
Om man läser om Himalayabjörk så blir den minst 15 m och kronan blir stor som hos alla björkar. Men visst kan du sätta tätare, som Huggorm skrev, fast två meter är inte att tänka på. Minst fem meter. Det beror ju på hur du har tänkt att det ska se ut men träd som står för tätt blir ju inte fina precis.

Som sagt beror det precis på vad man vill åstadkomma. Vill man att det skall bli som ett stort, brett träd så får man plantera tätt. Då kommer träden utveckla grenar åt de håll där de får ljus och mindre grenar mot varandra. Planterar man med stort mellanrum blir det tre separata träd som står i triangel.

CITAT (Vingnöten @ 13-05-2009, 22:43) *

Tror det kommer funka utmärkt
GunnellF
CITAT (Vingnöten @ 13-05-2009, 22:43) *

Du kan ju kika på några bilder om du vill, så ser du hur stora dom kan bli om du inte redan gjort det förstås.

Kaukasisk vingnöt
http://images.google.se/images?hl=sv&c...sa=N&tab=wi

Himalayabjörk
http://images.google.se/images?q=Betula%20...l=sv&tab=wi
Vingnöten
CITAT (GunnellF @ 13-05-2009, 22:50) *
Du kan ju kika på några bilder om du vill, så ser du hur stora dom kan bli om du inte redan gjort det förstås.

Tack! Men jodå jag vet vad det är för träd jag köpt. Det är just själva planteringen som jag inte vet så mkt om...
GunnellF
CITAT (Vingnöten @ 13-05-2009, 22:54) *
Tack! Men jodå jag vet vad det är för träd jag köpt. Det är just själva planteringen som jag inte vet så mkt om...

Hoppas du fått hjälp här då. Lycka till! tummenupp.gif
Rafael
Planterade en ca 3 m hög kaukasisk vingnöt våren 2007 ungefär enligt de anvisningar som du fått, och det verkar fungera alldeles utmärkt.
Vingnöten
CITAT (Rafael @ 14-05-2009, 10:57) *
Planterade en ca 3 m hög kaukasisk vingnöt våren 2007 ungefär enligt de anvisningar som du fått, och det verkar fungera alldeles utmärkt.

Hur stor är den idag? *nyfiken* yes.gif
Madeleine1
Så här skulle jag göra;

Gräva en grop som var lite djupare än klumpen, minst tre gånger så bred som klumpens bredd, gärna bredare. Sen skulle jag lägga en hög med jord i mitten och trampa till den så att jag inte riskerade att trädet sjönk med tiden. När klumpen står på det 'fasta' underlaget ska den vara lite högre upp än den omgivande befintliga jordytan.

Om det var ett träd som odlats i kruka skulle jag ta bort krukan och göra fyra snitt i kanten på botten om det fanns tendenser till att rötterna var snurrade runt.

Sen skulle jag sätta ner trädet, stoppa ner två eller tre stödstolpar som inte var högre än stammen strax utanför rotklumpen och fylla på med en blandning av den jord som varit där tidigare och ny jord. Inte mycket jord över den jordnivå som klumpen har. Eventuellt vattna lite "på vägen" så att jorden satte sig.

Sen skulle jag göra en liten vall i den nya jorden så att inte vattnet rann av den upphöjda jordbädden när jag vattnade i fortsättningen.

Och när allt var klart skulle jag binda trädet mellan sina stödstolpar med hjälp av breda band.

Trädets nivå hamnar lite ovanför den befintliga jordytan.

Ett av de vanligaste felen är att man placerar träden för djupt och att man gräver en grop som är alldeles för 'smal', samt att man ställer ner trädet på lös jord vilket gör att det sjunker med tiden.

Lycka till med planteringen!
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon