Full version: Scilla
beingbetty
Hej
jag behöver lite tips på vad man kan göra när scillan blommat över. Jag har en ganska stor rabatt som blommar fantastiskt vackert i blått på våren men nu när scillan är överblommad vet jag inte riktigt hur jag ska handskas med alla halvvissnande växtdelar. Jag har börjat vända runt jorden och räfsa men är rädd att förstöra lökarna och eventuella perenner. Hur ska man göra? Ska man vänta till scillan torkat helt eller är det ok att ta den nu. Kan man plantera ngt annat som tar över när den inte är så fin längre?

Aqvakul
Bladen bör få stå kvar och samla näring tills de vissnar ner. Det är en utmärkt idé att plantera perenner som skyler de halvvissna scillorna.
Myosotis
Jag har mina i gräsmattan som jag helt enkelt klipper senare där de finns.
beingbetty
CITAT (Aqvakul @ 14-05-2009, 07:19) *
Bladen bör få stå kvar och samla näring tills de vissnar ner. Det är en utmärkt idé att plantera perenner som skyler de halvvissna scillorna.

Problemet är att ogräset får fritt tillträde som det är nu. Man kanske kan täcka med billig ny jord och låta bladen multna under. Kan detta funka?

CITAT (Myosotis @ 14-05-2009, 11:28) *
Jag har mina i gräsmattan som jag helt enkelt klipper senare där de finns.

Smidigt, jag kanske ska odla gräs i min rabatt istället cool.gif
netaave
Rycker blade o stjälk ur löken så fort det går, men "ryckdra" försiktigt o inte hur många som helst i taget. Gör så med alla lökväxter. När de lossnar så tillgodogör det inte näringen ur löken längre, och löken i sig får tillväxtkraft. Sen kan man hacka ner det gröna i gräsklippet o göda med det.
beingbetty
Upptäckte idag att om man väntar ytterligare så går det lättare att räfsa ihop de vissna bladen. De bara faller loss. Svårt bara med ogräset men jag får nog lägga ner perfektionen med rensningen och plantera fler blommor som täcker allt.
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon