M i Mälardalen (zon 2)
I dag när jag något sent skulle slänga mitt påskris upptäckte jag att en kvist av röd vinbär hade fått fina rötter längst ned.

Kvisten är ca 50 cm lång. Det finns fina gröna blad i toppen samt några ungefär mitt på.

Jag har nu satt kvisten i en kruka med jord.

1 Går det att skapa en vinbärsbuske av detta?

2 Instinktivt skulle jag efter krukningen vilja klippa ned kvisten till ca 5 cm lång. Då tar jag dock bort alla gröna blad. Skall jag låta kvisten vara eller klippa ned den?
Aqvakul
1. Javisst

2. Klipp inte förrän nästa vår. Bladen ger näring för tillväxt.
Red Top
Om du kan kapa av en eller två kvistar till på dina vinbärsbuskar, så gör det och stick ner dem brevid den kvist du redan har i krukan. I höst när alla tre kvistarna fått bra rötter, kan du plantera den nya lilla busken och få några bär redan nästa år. smile.gif
KURT
Eller så kan du efter hand plocka bort alla sidogrenar och bygga upp en uppstammad vinbärsbuske i stället
GunnellF
CITAT (Red Top @ 14-05-2009, 10:52) *
Om du kan kapa av en eller två kvistar till på dina vinbärsbuskar, så gör det och stick ner dem brevid den kvist du redan har i krukan. I höst när alla tre kvistarna fått bra rötter, kan du plantera den nya lilla busken och få några bär redan nästa år. smile.gif

Nackdelen med det alternativet är att det finns både rotade och orotade sticklingar i krukan. Bättre att sätta orotade för sig isåfall.
M i Mälardalen (zon 2)
Tack för bra och konkreta svar.
Jag skall fundera till helgen om jag tar fler kvistar och sätter i ny kruka för att få rötter eller om jag skall försöka mig på att göra en uppstammad variant. Sannolikt försöker jag mig på en buske (eller flera) då jag långsiktigt vill flytta på mitt vinbärsbestånd i trädgården.
GunnellF
CITAT (M i Mälardalen (zon 2) @ 14-05-2009, 13:11) *
Tack för bra och konkreta svar.
Jag skall fundera till helgen om jag tar fler kvistar och sätter i ny kruka för att få rötter eller om jag skall försöka mig på att göra en uppstammad variant. Sannolikt försöker jag mig på en buske (eller flera) då jag långsiktigt vill flytta på mitt vinbärsbestånd i trädgården.

Du kan ju göra både ock! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon