Full version: AYURVEDA?
Christoffer
Någon som har intagit Ayurvedaörter?
Någon att rekommendera?
Har börjat intressera mig för lite sådant nu... smile.gif
Ingrid på Västkusten
Tja jag har smygpillat lite med auyrveda för ett antal år sedan (confession time at last!!)
då främst i form av matlagning _> kan rekommendera en helt udnerbar kokbok utgiven av Higher Taste - resturang - den första av alla Hare Krishnas resturanger i Sverige. Suverän lysande mat. Berättas en del hur man bär sig tillreda sådant.

Auyrveda är itne bara örter nämligen.

Nåja - det avr några år sedan - nu är det BTD för hela slanten och lite till.

Sist men itne minst undrar jag vad för sorts krämpor Du har elelr vad Du lider av :-D

Hälsar ingrid
Virgo
Man skulle nog satsat lite på detta och tjänat en massa pengar,eller?

lite info om detta undermedel
Mariann
Vill bara säga att alla som sysslar med "det alternativa" tjänar inte pengar i massor sleep.gif
mer info om Ayurveda på svenska.
http://www.ayur-veda.se/engbocker.cfm
Virgo
Hare Krishnas ledare och andra sekters ledare lever väl lyxliv?
Christoffer
Sai Baba ska tydligen vara en värsting på lyx! wacko.gif
estet
Nä, inga örter har intagits, men dofter. Köpte en olja som man skulle ha isf hudkräm och en parfym som man lika gärna kunde ha till väldoft i rummet, linneskåpet osv.
Lite som aromaterapi eftersom jag gjorde ett test, så jag visste vilken "typ" jag tillhörde.
sanna
Jag brukar köpa "Yoga-te" i hälsokostaffären. Det uppges vara "Ayur-veda", vad nu det innebär...? Men väldigt gott är det och lätt uppiggande. Jag har länge letat efter ett alternativ till kaffe som ska ge den rätta smakkicken...
Orginal Yoga te är härligt kryddigt, smakar mest kanel, men även någon slags peppar tror jag, den har för mig blivit en bra kaffeersättning. Något med substans, som inte är så mesigt. Något man klarnar till av.
Den finns också smaksatt i en mängd andra smaker: vanilj, choklad mm, men jag har aldrig provat, jag är så nöjd med orginalet!
Rekommenderas!

Sanna smile.gif
Mariann
Jag har ett smeknamn på det tet. Julte smile.gif
Ingrid på Västkusten
Och det ahr jag med druckigt nyligen. Helt enkelt UNDERBART!

Hälsar Ingrid
sanna
Vågade mig på en ny smak när jag var i hälsokostaffären idag...Himalaya!
Återkommer med rapport!

Hare Krishna!

Sanna smile.gif
Christoffer
Hare Krishna-dryckerna gjorda på yoghurt är mums-mums, likaså maten. Den var gratis en gång i tiden, bara man var med på mässan, men nu kostar den tyvärr mycket pengar. sad.gif
nejlika
Ville bara påpeka att Ayurveda inte är någon form av sekt utan medicinsk filosofi. Att kalla ayurved sekt är som att kalla påven luffare(upprörande med andra ord). Hoppas ni inte tar illa upp biggrin.gif biggrin.gif
anna_rispan
Vad är BTD?
Ingrid på Västkusten
BTD = Blood Type Diet....
fleischer
Nu har ju varken hare krishna eller sai baba något med ayurveda att göra... Kan nämna att en ayur-veda läkare jag träffat några gånger har en 5-åring läkarutbildning i botten. Har följt detta med ayur-veda en del, och kan väl säga att metoden (finns många olika delmetoder inom ayurveda, men matintag och intag av olika örtbaserade preparat är en mycket viktig del) är mycket framgångsrik. Dock, man bör gå till en riktig läkare eller åtminstone en konsulent för att få rätt råd om vad just Du bör använda. AETt läsa i en bok om att örten ditt är bra för datt ter sig ofta meningslöst, då pulsdiagnostiken som läkaren/motsvarande gör är mycket mer träffsäker.

man bör alltså, för att få dessa råd använda sig av proffessionella rådgivare, sådana du hittar på Veda Lila i Stockholm exempelvis. Därefter kan man använda örter på olika sätt i ayur-veda syften.

/H
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon