Full version: Smultronschersmin
katrin
Var på plantskolan igår och spontanköpte en smultronschersmin, utan att ha en riktig plan för var jag ska ha den...

Har några olika alternativ och frågor i samband med dessa. Hoppas att ni kan hjälpa mig...

1. Vid entren. Skulle kunna sätta den precis utanför entrén, men då kom jag på att jag har hört att den kan se ganska trist ut när den inte blommar. Min fråga är hur länge den blommar, och när? Ser den väldigt risig ut resten av året? I så fall kanske jag väljer nån annanstans, och hittar en annan buske till entrén.

2. Har en fantastisk gammal stor doftschersmin i gräsmattan. Skulle kunna plantera den bredvid, och skaffa någon mer buske dit, så att det kan bli som en buskplantering där. I så fall tips på fler buskar? Men om doft- och smultronschersminen blommar samtidigt blir det kanske väl mycket dofter, och att de förtar varandra. Vad tror ni?

3. Skulle kunna sätta den vid altanen/uteplatsen. Lite samma sak som i fråga ett. Vore ju mysigt att komma åt doften, men om den ser väldigt trist ut den till den inte blommar så kanske den kan planteras ihop med annan liten buske, som avlöser i blomning alt är fin hela säsongen. Måste inte vara blommande.

Alla platserna är i soligt läge i zon 3.
josohl
Hos mig i zon 2 brukar smultronschersminen blomma i førsta halvan av juni (under 1-2 veckors tid) och doftschersminen i slutet av juni. Smultronscherminen ær inte særskilt snygg nær den inte blommar, tunna risiga grenar och inte så snygga blad. På vintern næstan direkt ful enligt mig... Det ær just doften som ær poængen, annars tycker jag det ær en rætt triskt buske. Den blir inte alls så høg som doftscherminen.
Jag tror kanske mest på vid altanen, då får du doften (som faktiskt ær hærlig och inte før stark) och så kan du komplettera med nån annan buske med annan blomningstid. Om du har skyddat læge kanske fjærilsbuske (Buddleja davidii) kan funka? http://odla.nu/artiklar/buddleja.shtml Den gillar jag eftersom den blommar sent på sommaren, efter semestern, hos mig ofta långt in i oktober, och drar massa fjærilar!
Aqvakul
Jag tycker nog att smultronschersminen ser rätt trevlig ut som grönskande buske. Blommorna är underbart vackra och ljuvligt doftande. På bar kvist är den inget vidare, men vilka buskar det. Jag rankar den högst blandschersminer och ett "måste" i trädgården.
ingrids
Sätt den vi uteplatsen skulle jag säga och låt någon sen lite högre perenn bidra med höstfägring.
Chamomille
CITAT (Aqvakul @ 14-05-2009, 09:52) *
Jag tycker nog att smultronschersminen ser rätt trevlig ut som grönskande buske. Blommorna är underbart vackra och ljuvligt doftande. På bar kvist är den inget vidare, men vilka buskar det. Jag rankar den högst blandschersminer och ett "måste" i trädgården.

Jag håller med. Underbar doft! Plantera den där du sitter om du kan, man blir beroende av doften smile.gif Tråkig tycker jag inte den ser ut när den inte blommar. Den har gröna blad som de allra flesta buskar.
katrin
Det kanske får bli vid uteplatsen då. Men i så fall vill jag nog köpa till en eller två kompisar till den, för att förlänga/komplettera ögonfägnaden... (Tips mottages tacksamt...)
Vill dock inte ha nån rabatt eller så där, så något buskaktigt alt litet träd vore fint till. Egentligen använder vi den altanen mest nu på våren, eftersom det oftast blir för varmt där mitt i sommaren, men detta kanske blir en anledning att sitta där mer på kvällarna...

Hm, jag som inte alls skulle anlägga en plantering där just nu... Egentligen räckte det med häckplanteringar och flytt av några andra buskar, samt anläggning av pallkrageland nu i vår. Men vad gör man när inspirationslustan faller på...
ingrids
Varför inte satsa på en dofthörna som sträcker sig över fler delar av året? Ett kejsarolvon och en buskros borde sträcka ut väldoften över längre tid.
katrin
Ja, det låter faktiskt kanon!!! Altanen byggdes förra sommaren, och har inte fått någon växtlighet alls runtom ännu.

Kejsarolvon hade jag inte ens tänkt på men har nu googlat lite och det kan nog passa riktigt bra. Men jag hittar ingen helbild på hela busken. bara detaljbilder på blommorna. Är den svårodlad?

Vad är lämpligt planteringavstång mellan olvon och schersminen?
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon