Full version: Rumtopf
Chamomille
Varva frukter och bär råa i en kruka med socker och rom. Ta lika vikt bär/frukt som socker. Häll på vit rom så det täcker. Börja med jordgubbar och lägg sedan i bär och frukt allt eftersom de mognar, såsom blåbär, körsbär, plommon, vindruvor... Skölj frukten och lägg i den hel. Rör om någon gång i veckan försiktigt. Förvara svalt, väl täckt. I september när all frukt ligger i krukan häller man på 3 dl arrak och låter frukten stå minst en vecka till.
Servera kompotten med glass och vispat grädde!
[attachment=34651:drunk.gif] [attachment=34652:hapydancsmil.gif]

Recept ur Bonniers nya kokbok. (Nya wacko.gif )
Elisabeth-Västkustkolonisten
Har ofta gjort rumtopf men aldrig med vit rom och inte heller tillsatt arrak.

Vanligt, brun rom men med minst 50 % alkohol. Bäst blir den i ett stenkrus. Men tänk på det, det blir starkt.

Chamomille
CITAT (Elisabeth-Västkustkolonisten @ 14-05-2009, 10:41) *
Har ofta gjort rumtopf men aldrig med vit rom och inte heller tillsatt arrak.

Vanligt, brun rom men med minst 50 % alkohol. Bäst blir den i ett stenkrus. Men tänk på det, det blir starkt.

Aha.. Ok, jag har aldrig provat att göra rumtopf men tänker testa i år. Just det där med arrak undrade jag över. Finns det att köpa numer i fall man vill ha det? Men, då vet jag att jag kan strunta i det smile.gif Och... Man ska alltså INTE köra bil efter den efterrätten biggrin.gif
Föresten, vart kan man köpa ett stort krus (typ höganäs)? Har letat men inte hittat unsure.gif

Edit: Var får du tag på stark rom confused.gif
Rom finns ju med 40 % och med 50 eller 54 %. Vad systembolaget har, vet jag inte.

Att man skall ta minst 50 % är för hållbarhetens skull.

Köra bil skall du definitivt inte när du provsmakar eller har en god efterrätt med rumtopf i.

Man kan också ta ett stort glas (minst 5 Liter) men do måste du täcka glast (jag virade in mitt i alufolie)

Och så skall man inte ta vilka bär och frukt som helst, det finns viassa man inte tar.

Nu är det så länge sedan jag gjorde en rumtopf så att jag nästan får titta efter i mina gmala bayerska kokboken.

Elisabeth
ingrids
Man ser ibland höganäskrus i antik eller loppisbodar, Myrorna och andra liknande ställen.
Chamomille
CITAT (ingrids @ 14-05-2009, 12:26) *
Man ser ibland höganäskrus i antik eller loppisbodar, Myrorna och andra liknande ställen.

Ja, jag har kollat men inte hittat no.gif . Mormor hade ett jätte-krus när jag var liten där hon la in gurkor. Ett sånt krus vill jag ha.
ingrids
Då har jag nog bara rådet att kolla vidare, själv har jag fömånen med två ärvda.
Chamomille
CITAT (ingrids @ 14-05-2009, 12:35) *
Då har jag nog bara rådet att kolla vidare, själv har jag fömånen med två ärvda.

Lyllo dej... smile.gif Jag har bara ett puttelitet där det får plats några blåbär och en jordgubbe wacko.gif
pianja
Krusen brukar finnas på loppis men vara rätt så dyra. Kanske vanligare här nere i Skåne, där krusen tillverkades? Jag har köpt några billigare, med avslagna öron och liknande. Där bor mina penséer. Romstinna efterrätter låter gott men farligt.
Nu frågade jag Mamma Google lite efter Recept på Rumtopf. Dom svenska Recept tycker jag låter lite konstigt.

http://rezeptsuche.info/suche/Rumtopf/

Där finns det en hel del recept men tyvärr alla på tyska. Men är det något ni vill frågar, då gör det.

Alltid när man lägger in frukten, så sockrar man dom innan och när frukten saftar sig, först då lägger man dom till det andra. Jag hat alltid tagit 250 gram socker till 500 gram frukt.

Frukten måste alltid vara täckt av rom. Om man lägger på ett tallrik på frukten så trycks det när.

Som sita frukt la vi alltid in russin, sedan på med lite rom till och sedan är det bara att vänta. Man kan säga att till advent är det klart att ta av.

Körsbär lägger man i med kärna i men vinbär skall vara utan kärnor. Bananer har vi aldrig lagt i, dom blir för mjuka.

Och som ja sa förut redan, det hela är starkt. Smakar inte starkt men det är det och då speciellt all frukt som har legat i rom.

I Tyskland finns ju många krus att köpa för rumtopf.

Elisabeth
Rosmarin
Detta är en mycket god dessert whist.gif Precis som Elisabeth skriver så måste romen vara stark för hållbarhetens skull.
Om du lägger in i en kruka måste det vara stengods eller porslin. Lergods ska man inte använda till detta. Du kan kanske hitta passande stengodskärl här: Raus Wallakra
stella08
Jag har ett jättefint krus som skulle passa exakt men det saknar lock. Om man lägger en tallrik på blir det inte 100% tät... Kan man täcka med palstfolie?
stella08
Hej,

jag är förstagångare vad gäller rumtopf och behöver lite stöd..
Nu är det dags att fylla på med syra körsbär.
I det tyska receptet som jag följer står det att körsbären ska vara med kärna. Man strör socker över och väntar tills bären avger saft. Först då kan man blanda korsbärssatsen i rumtopfen.

Först har bären blandade med socker stått i rumstemperatur i ca 6 timmar. Inte en droppe saft kom. Under natten har jag ställt hela alltet i kylskåpet. Nu känns socker och bären lite svettiga, men fortfarande ingen saft no.gif
Snart blir det ett dygn... Jag är rädd att de börjar jäsa.
Har jag förstört satsen och ska börja allt på nytt, eller?

Snälla, help.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon