Mojon
Jag tänkte prova odla sättlök på min ena(!) balkong denna sommar, det jag undrar över är vilket jorddjup som lökarna behöver? Jag har nämligen hittat en överbliven sk. sängförvaringslåda i plast, lämplig i storlek som ju kommer rymma rätt så många sättlökar. Men blir den för grund tror ni? (kommer såklart borra hål i botten)

Min andra fråga är om rädisor och sockerärtor kan planteras intill varann? Har en större trälåda på den andra balkongen, vore toppen ifall de kunde samsas i den. (förra året hade jag bara sockerärtor med lyckat resultat)

Skulle bli hemskt glad för svar!
GunnellF
CITAT (Mojon @ 14-05-2009, 10:33) *
Jag tänkte prova odla sättlök på min ena(!) balkong denna sommar, det jag undrar över är vilket jorddjup som lökarna behöver? Jag har nämligen hittat en överbliven sk. sängförvaringslåda i plast, lämplig i storlek som ju kommer rymma rätt så många sättlökar. Men blir den för grund tror ni? (kommer såklart borra hål i botten)

Min andra fråga är om rädisor och sockerärtor kan planteras intill varann? Har en större trälåda på den andra balkongen, vore toppen ifall de kunde samsas i den. (förra året hade jag bara sockerärtor med lyckat resultat)

Skulle bli hemskt glad för svar!

Det där funkar nog alldeles utmärkt tror jag. Lök har inga djupa rötter och vad jag vet så borde sockerärtor och rädisor inte ha några problem med att trivas ihop. tummenupp.gif
Mojon
Tack så mycket för ditt svar! blomma.gif
...passar även på nu när jag har ordet att kasta fram en annan sak jag funderat på:
-försådde sockerärtorna och rädisorna förra veckan, men nu läste jag här på forumet nånstans att rädisor ska direktsås utomhus.

Går det att plantera ut dom, eller ska jag skippa det och direktså när det blir dags? Har ju många frön kvar.
GunnellF
CITAT (Mojon @ 14-05-2009, 11:35) *
Tack så mycket för ditt svar! blomma.gif
...passar även på nu när jag har ordet att kasta fram en annan sak jag funderat på:
-försådde sockerärtorna och rädisorna förra veckan, men nu läste jag här på forumet nånstans att rädisor ska direktsås utomhus.

Går det att plantera ut dom, eller ska jag skippa det och direktså när det blir dags? Har ju många frön kvar.

Rädisor växer så fort att det inte finns nån anledning att förså men ställ ut de du redan har sått, du behöver inte slänga bort dem. Så sen i omgångar om du vill ha rädisor hela sommarn! tummenupp.gif
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon