Full version: Rosen 'Altissimo'
Ulf Eliasson
Jag skulle vilja odla 'Altissimo', men känner inte till om någon odlat den i Sverige. Någon som har den... funkar den? Jag bor i zon I och skall ha den mot en södervägg.

Kan inte hjälpa det, men faller lättare för enkla blommor.

Thé
Jag har ingen som helst erfarenhet, men på help me find står det USA zon 5b och varmare. Minimitemperatur i zon 5b är -23,4-26,1 grader, ganska kallt, alltså. Gör ett försök! smile.gif

EDIT: Såg nu att även Souvenir de la Malmaison står som zon 5b... och den är ju lite knepig. Kanske ska tas med en nypa salt...
Ulf Eliasson
Bra idé, även om de amerikanska zonerna är lite knepiga att översätta till svenska förhållanden. De har ju inlandsklimat på många platser med extrem vinterkyla, men även mycket varmare somrar än vi har. Rosen är värt ett försök i alla fall.
Kajsa
Åh så vacker, vill också ha, så det är en klätterros.
Hittade något i Roslistan
Thé
Jag såg Altissimo på David Austin Roses och har inte kunnat släppa den...
Den har nog inte så många blommor åt gången, men storleken på blommorna och färgen gör att den verkligen utmärker sig.
Kanske måste skaffa den till mitt blivande röda hörn.

Jag hittade en annan tråd här på forumet där Kajsa letat fram att det är en zon 2-ros.

Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon