Solstorm
På våren och försommaren så är det ju mängder av buskar och träd som blommar, men jag letar efter sådant som blommar lite senare.

Schersminen blommar i slutet av juni/början av juli, vad finns det för träd och buskar som blommar senare i juli?
Ingrid Zon3
Rosor... yes.gif
Solstorm
Rosor såklart biggrin.gif . Vad finns det mer?
noora
Fläder (den äkta, inte druvfläder) är senare än de flesta andra träd. Lind blommar sent, men blommorna är ganska oansenliga. Annars är träden rätt förtjusta i att blomma på våren/försommaren för att de ska hinna sätta frukt innan hösten smile.gif

Myosotis
Lind! För doftens skull.
cistus
Buddleja! - och konvaljebusken som har en sån härlig doft, som väl är måttligt härdig i och för sig.
Solstorm
Jag har flera stora lindar och jag ÄLSKAR dem. Det finns nog ingen doft som kan mäta sig med lind.

Buddleja planterade jag förra året men den blommade aldrig, får se hur det blir i år.

Fläder var ju ingen dum idé, det har jag tänkt skaffa många gånger fast det inte blivit av. Har bara druvfläder.

Tack för tipsen! Jag tar gärna emot fler.
Ingrid Zon3
Hortensia blommar rätt sent men kanske mer augusti?
Blomsterkorneller wub.gif

(Min flikfläder blommar i juni men det kanske varierar över landet och med sorter.)
Janne56
Jag har också funderat över hur man kan förlänga säsongen av blommande träd. Just nu blommar det ju massor och en bit in i juni. Sedan är det inte mycket. Jag har letat efter sensommarblommande träd och hittat ett koreanskt och kinesiskt träd, som jag kallar Tedaträd (efter initialerna i det vetenskapliga namnet Tetradium daniellii). Det blir ett medelstort träd med blad som ask. Blommorna är som björnlokor - hela trädet blir översållat med blommor i juli-augusti. En bild på ett blommande tedaträd finns på
www.horticopia.com/hortpix/html/pc5205.htm.
Sedan får det vackra korallröda fröställningar i oktober. Som gammal biodlare tycker jag att trädet är extra intressant eftersom det ger massor av nektar vid en tidpunkt då bina normalt inte har mycket att hämta.
Jag har dragit upp ett antal tedaträd från frö och de har klarat vintrarna i zon 2 utan problem. De är ca 2 meter höga nu och ett par små blommor kom i fjol. Får se hur de utvecklas.

Hälsningar Janne56
Solstorm
Kornell är ett träd som jag aldrig funderat på att skaffa eller tänkt speciellt mycket på tidigare. Nu har jag sökt runt en del och jösses så mycket fint det finns. Fast vad jag kan förstå så verkar det som de flesta blommar på våren eller försommaren. Vilka sorter blommare senare? Cornus florida rubra och apple blossom är ju vansinnigt vackra, fast jag tror att de också blommar tidigt. Hoppas hoppas att jag har fel.

Tetradium daniellii verkar ju väldigt intressant, fast de blir ju väldigt stora förstås. Hur höga eller hur gamla är de innan de börjar blomma?
Janne56
Tedaträden blir 10-15 meter höga - de jag har sett. Ett par av mina träd blommade i fjol för första gången med ett par flockar och de var då 8 år gamla. Det finns ett par vuxna träd i Köpenhamns botaniska trädgård och också ett i Lunds botaniska trädgård. Jag har även sett sådana träd i England och Tyskland. De största är nog de i Köpenhamn. De är cirka 15 meter.

Janne56
Detta är en "enklare" version av forumet. För att se forumet med formatering och bilder kan du klicka här.

Copyright © 2011 Odla.nu. All rights reserved.

Startsida    Frågor & svar    Bloggar    Kalender    Köp & sälj    Forum    Kontakt & Info    Länkar    Vykort

Inne   Ute   Balkong och uterum   Växthus   Växtlexikon